i Trendsetter met 'Van der Ploeg' Oproep fotomateriaal fz" Brandweer in actie met brandweerspuit. Brandspuit aangesloten op de brand- kraan. Deze was aanwezig voor de woning van Klaas Bruin, hoek Magnus- straat/Roosstraat. Dit is de brandspuit uit 1912 die nu meerijdt in de optocht van de Westfriese Markt. 1911 worden de opties in kaart gebracht, waaronder ook een grotere handspuit of een stoomspuit. Op handkracht zijn extra manschappen nodig en de stoomspuit komt maar langzaam op druk. Het moet een motorspuit worden is de eindconclusie. De keuze valt op de Friese firma Van der Ploeg. Deze appa- ratenbouwer was in 1899 door brand verwoest en de nieuwe directie zag brood in brandblusapparatuur. Zij ontwikkelde een motorspuit met een capaciteit van 500 liter per uur. De term 'motor' heeft alleen betrekking op de blusapparatuur, want de wagen wordt getrokken door een paard. Hun apparaat viel in de smaak bij brandweerverenigingen en ten tijde van de Eerste We reldoorlog zijn er van de 74 motorspuiten in Nederland maar liefst 54 van het type Van der Ploeg. Ook Schagen koos in 1912 voor marktleider Van der Ploeg. Een prijzige aanschaf en in gemeenteraadsverslagen wordt geopperd om de brandpomp ook rendabel te maken door er wekelijks veepoep van de Markt mee af te spuiten. Dat voorstel Over de Schager brandweerverenigingen van vóór de Tweede Wereldoorlog is weinig bekend. Er zijn geen boeken over. Beeldmateriaal is sporadisch te vinden, ook in de Niestadt Beeldbank zit weinig over de oude brandweerverenigingen. In dit artikel staat één foto over de mannen van Lycurgus, maar er bestaat ongetwijfeld meer beeldmateriaal. Kent u iemand of heeft u foto's van de brandweer uit de periode 1880-1939? Of mogelijk archiefmateriaal (brieven, rapporten, verslagen?) van de verdwenen brandweerverenigingen. Neem contact op met de Historische Vereniging Schagen. haalt het niet. Hoe dan ook, Schagen loopt in 1912 technisch voorop in de brandweergelederen. In eerste instantie getrok ken door een paard, maar later werd de brandspuit achter een voertuig gehangen, waaronder de Chevrolet uit 1931 van de Gebroeders Plevier (dit voertuig is nu eigendom van Kees Dek ker, schoonzoon van Arie Kapitein). Duurzaam was de keuze zeker, want deze 'Van der Ploeg' motorspuit siert nog altijd de Westfriese optocht in Schagen met als vanouds een paard ervoor. Naast de motorspuit bleven ook de handspuiten, maar de wens om volledig te motoriseren bleefbestaan. De motorspuit werkte goed en de bediening vroeg veel minder mensen. De wens tot aanschafwas één, maar de aankoop natuurlijk twee. Het beschikbare budget in Schagen vormde in de crisisjaren dertig een belemmering. Geld voor een nieuwe motorspuit was er niet, waarop uitgekeken werd naar korpsen die een 'twee dehandsje' in de aanbieding hadden. Dit waren doorgaans de grote korpsen, zoals die van Alkmaar, Amsterdam en Haarlem. Deze korpsen uit het topklassement waren de eerste die zich een nieuwe motorspuit konden veroorloven en waren ook de eerste die exemplaren vervingen. Lokale brandweerverenigin gen waren doorgaans de kopers van hun 'afdankertjes'. Rivalen rukken uit Afdankertje of niet, voor Schagen was de aankoop van een tweede motorspuit een belangrijke stap voorwaarts. Er werd een speciale commissie voor opgericht die het aanbod bekeek en testte. In 1935 volgde aanschafvan een tweede exemplaar; een zogenaamde 'babyspuit'. Met de invoering van motorspuiten nam Schagen definitief afscheid van de traditionele handspui ten. Wat onveranderd bleef was het bestaan van twee brand weerverenigingen: Lycurgus en De Werkmansspuit. Het naast elkaar bestaan van twee organisaties met een identiek takenpakket werkte rivaliteit in de hand. Daardoor werd niet altijd optimaal samengewerkt en vaak was het een competitie om te zien wie de brand als eerste kon blussen. De rode spuit van Lycurgus of de blauwe van De Werkmansspuit? Ze leken in hun gedrag op voetbalclubs. De media werkten er van harte aan I 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2014 | | pagina 7