ftjtya-j -4 1 Vtcfcr e«jj« 0/4 De eerste houten brug heeft samen met de houten sluis bestaan van 1587 tot 1631 De brug Hinder Tot slot Tolke 1947, gezicht op de Schagervaart (Tolkervaart) richting Schagen. W- boegen. pKUxm. eiL. - t«x(cfL ^c^ljc euL &tfcfL $-(£><£> êa/cRe*. - •""O-tule, BalcJxa <^- fa IrÉot^q——^Z' fa Tarieven voor het schutten, maart 1604. naar de Witsmeer te gaan en vervolgens verder te varen richting Alkmaar. Een andere optie was te varen via de Niedorper-Verlaat, maar dat betekende ook een flinke omweg Bij de versnelde bouw van de Tolkersluis had het bestuur van de Stad Alkmaar een vinger in de pap, omdat de Alkmaarse bestuurderen er belang bij hadden dat markthandelaren van genoemde plaatsen hun producten in Alkmaar afleverden en deze niet naar concurrent Hoorn brachten. De eenvoudige geheel van hout opgetrokken sluis kreeg tussen de deuren maar liefst een lengte van 12 meter en breedte van 3,50 meter. De brug werd eveneens geheel van hout gemaakt. Bouwtechnisch tekenaar/archeoloog J.L. Lutjeharms tekende tijdens zijn werkzaamheden in 1947 in Tolke een plattegrond van de sluis zoals hij deze aantrof in de bodem. De eerste houten brug heeft samen met de houten sluis bestaan van 1587 tot 1631. Het droogmaken van de Witsmeer (de Schagerwaard maakte de sluis overbodig De sluisdeuren werden verwijderd en aansluitend in het verlengde van de Schagervaart werd een nieuwe vaart (door de Schagerwaard) gegraven die uitkwam op de ringsloot ten zuiden van de buurt schap Blokhuizen. Tussen de ringsloot en de nieuwe vaart kwam een gemetselde stenen sluis (1632). Daarmee verhuisde ook de tolplek naar de sluis aan de ringsloot. Gelijktijdig werd in Tolke een stenen onderbouw gemetseld voor een nieuwe houten brug. De deels ontlede houten sluis liet men verder voor wat hij was. In de archieven zijn tot in de 19e eeuw klachten van schippers te vinden waarin zij aangeven hinder te hebben van losrakende balken op de bodem van de in onbruik geraakte sluis, die de onderzijde van het vaartuig beschadigen. Ook de achterge bleven onderbalken (en damhout) van de verwijderde deuren bleven een obstakel tot dat deze er door passerende schepen uitgesleten waren. Tussen 1632 en 1946 was Tolke niet meer dan een vernauwing met vaste brug in de doorlopende brede vaart van Schagen naar de ringsloot Uiteindelijk werd het geheel in 1947 uitgegraven, waarna Tolke een brug van gewapend beton kreeg met ijzeren reling. Dertien jaar later werd de vaart in de Schagerwaard gedempt en waren de langsvarende schuiten voorgoed verdwenen. Om enkele insteekhaventjes achter een viertal woningen te bereiken bleef de laatste brug intact en die is daardoor ook nu nog aanwezig. Alleen de insteekhaventjes zijn geleidelijk aan gedempt. Bronnen: NA Parijs, kaart Witsmeer midden 16e eeuw (Busken Huet nr.14) NA Den Haag, voorm. Gemeente archief Schagen (perkament nr. 41), RAA 63.1.1.001-5-326 80.2.040 NHA 642-2.3.7-1439 639-2.2.4.3-721 (Provinciale Waterstaat) NHA coll. aanw. 1075 1412 (A. Westphalen) Archief J.L Lutjeharms 8 -J. Lunsen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2014 | | pagina 18