ttmmttöCOtuöm li tnchtoitusttottamt Een uniek boek: 'Cloesterleven' dit boch hoert tot scaghen" De inhoud en het gebruik Spinnende non. Catharina van Alexandrië. 'Schagen' aan de naam doet echter een relatie met de stad Schagen vermoeden. Dat vermoeden wordt bevestigd door een kanttekening in het cartularium van het kapittel van de Sint Pancras- of Hooglandse kerk/waarmee het klooster nauwe banden had. "Sorores istius domus vocantur sorores de Scaghe quae ibi (h)intraverunt anno quo huc venerunt" staat er op fol. 111v Vrij vertaald: "De zusters van dit (dat) huis werden geroepen om zusters te worden in Schagen. En zij traden er nog in hetzelfde jaar in waarin ze hierheen kwamen." De zusters uit het klooster Sint Catharina Schagen waren oorspronkelijk gevestigd te Schagen. Vrijwel zeker is het klooster dus gesticht door nonnen uit het Sint Catharina-klooster te Schagen en wel als een dochterklooster. Waarom zij dit klooster uitgerekend in Leiden stichtten - waar al een aantal Derde Orde-kloosters was - en wanneer deze stichting heeft plaats gevonden, weten we jammer genoeg niet. Waren deze vrouwen soms oorspronkelijk a&omstig uit Leiden? Het moet plaats gevonden hebben in de glorietijd van het Schager klooster, dus pak weg in de eerste helft van de vijftiende eeuw. Bestond er toen al contact tussen Scha- gen en Leiden Speelde de kersverse heer van Schagen hierin een rol? Je zou het bijna denken, maar weten doen we het niet. Er is te weinig archiefmateriaal over beide kloosters bewaard gebleven. Daardoor weten we niet of er ook later nog contacten zijn geweest tussen het klooster in Schagen en dat in Leiden. Uit de archieven blijkt dat heel veel kloosters die tot de Derde Orde van Sint Franciscus het Kapittel van Utrecht, behoorden, enige vorm van boekenbezit hebben gehad. Niet zo verwonder lijk als we ons realiseren dat de bakermat van het Kapittel van Utrecht, de Moderne Devotie, veel nadruk legde op bestude ring van allerlei geschriften. Veel zusters waren weliswaar het Latijn niet machtig, maar uit kringen van diezelfde Moderne Devotie zijn heel veel geschriften in de volkstaal bekend. Veel van deze boekwerken kennen we helaas alleen uit vermeldin gen in archiefstukken; het desbetreffende exemplaar is al lang verloren gegaan. Van het klooster Sint Catharina in Schagen is in ieder geval met zekerheid bekend dat men één boekwerk in bezit heeft gehad. Dat doet vermoeden dat er wel meer boeken zijn geweest, maar dat blijft bij een veronderstelling, weten doen we het niet. Dat ene Schager boekje wordt bewaard in de universiteitsbiblio theek van Gent (Belgie). Het is daar te vinden onder nummer "handschrift 1764", met de titel "Cloesterleven". Op fol. 74v, het achterste schutblad, vinden we het bewijs van eigendom: "dit boch hoert tot scaghen". Dankzij een uitvoerige masterstudie van ene Arne Willems aan de universiteit van Gent weten we heel veel over dit handschrift. Het gaat om een klein boekje: 74 bladen papier van 17,5 x 13 cm in een band die bestaat uit kartonnen platten overtrokken met perkament. Een dergelijk klein, handzaam boekje doet vermoeden dat het bestemd was voor persoonlijk gebruik. Dat blijkt ook wel uit de inhoud: elf korte verhandelingen van de hand van Johannes Brinckerinck (ca. 1359 - 1419) en een lange instructiebriefvoor nieuw-ingetreden zusters in het klooster, ge schreven door Hendrik van Coesfeld (ca. 1350 - 1410). Beiden behoorden tot de pioniers van de kloosters van de Derde Orde. Het boekje is in de tweede helft van de 15e eeuw samengesteld. Alle teksten zijn geschreven in laat-middeleeuws Nederlands en sober versierd in rood en blauw. Helaas is nergens in de tekst ook maar enige aanwijzing te vinden over wie in Schagen de eigenaar of gebruiker van het boekje is geweest. Ging het mis schien van hand tot hand onder nieuw ingetreden zusters? De Universiteitsbibliotheek in Gent heeft er ook geen idee van hoe 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2014 | | pagina 14