Bronnen In de Middeleeuwen mogen vrouwen niet zelfstandig hun belangen in het openbaar behartigen De derde orde van Sint Franciscus Het Sint Catharina-convent te Schagen OTTOSTtU-Mi m Hildo van Engen - De derde orde van Sint-Franciscus in het middeleeuwse bis dom Utrecht - Hilversum - 2006. De derde orde op orde - themanummer Trajecta, 14e jrg., nr. 2, 2005. Dalm. van Heel - De Tertiarissen van het Utrechts Kapittel - Utrecht - 1939. van de bagijnen, die zowel binnen de officiële Kerk als binnen de stadsbesturen te vinden zijn. Zij realiseren zich ook dat die dreiging zich vooral richt op de vrouwengemeenschappen. Rond het paasfeest van 1399 komt een aantal vooraanstaande moderne devoten uit Holland, West-Friesland en het Sticht Utrecht bijeen in Amersfoort. Ze zijn allemaal als biechtvader of adviseur betrokken bij de bagijnenbeweging. Dankzij een klein zeventiende-eeuws kroniekje van het Agnesconvent in Amers foort weten we meer over deze - achterafbezien - belangrijke bijeenkomst: "...ende hebben goet gevonden dat dese voornoemde fratres binnen Amersfoort souden aennemen tleven van Sint Francis cus die derde regel ende is geconfirmeert van den paus Nicolaas IV Oock hebben sy aengenomen sommige statuijten van den paus Bonifacius IX geconfirmeert, dat sy oock met professi der regulen oock mede loven mochten voor dat aulthair haer re- ijnigheyd. Ende alsulcx in dit jaer die oorde van poenitentie nae die derde regule van Sint Franciscus in den bisdom van Utrecht ter eeren Goodts ende salicheyd der sielen eerst begonnen" Deze bijeenkomst kan gezien worden als de oprichtingsverga dering van het Kapittel van Utrecht van de derde orde van Sint Franciscus, de organisatie waartoe in de jaren daarna een groot aantal bagijnenconventen zal toetreden. De stichting van dit kapittel is vooral ingegeven door de behoefte aan meer structuur binnen de bagijnenbeweging. Veel bagijnen worden - ook in 1399 - met een scheef oog aangeke ken en daarin kan een kloosterachtige organisatie verandering brengen. Bovendien willen veel bagijnenconventen een - stren gere - kloosterstructuur. Dat blijkt ook wel uit de stormachtige groei die het Kapittel van Utrecht in de daarop volgende jaren doormaakt. De naam 'bagijnen' maakt plaats voor 'tertiarissen' volgelingen van de derde orde van Sint Franciscus. In het dagelijks gebruik worden beide namen echter door elkaar gebruikt; de gewone man merkt weinig van de verandering. De kleding van bagijnen en tertiarissen verschilt maar weinig en ook de levenswijze toont grote overeenkomsten. Op 30 augustus 1421 neemt hertog Jan van Beieren het St. Catharinaconvent in Schagen in bescherming en verleent de kloosterlingen vrijdom van wapenschouw, heervaart, schot en dergelijke. Hij noemt hen bij die gelegenheid 'susteren van sinte Franciscus orde' met andere woorden: het Sint Catharinacon- vent in Schagen maakt dan deel uit van het Kapittel van Utrecht, volgt dan al de derde orde van Sint Franciscus, de bewoners van het convent zijn geen bagijnen (meer), maar tertiarissen. Waarschijnlijk geldt het hierboven beschreven verhaal over de overgang van bagijnenhof naar tertiarissenconvent ook voor het Sint Catharinaconvent in Schagen. In het volgende artikel meer over het klooster. Fred Timmer 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2014 | | pagina 11