we SHELL wil tanken kan nog steeds terecht op enkele locaties. Een aantal pure pomphouders houdt de beroepstraditie in ere. In de jaren negentig wordt milieu een belangrijk aandachtspunt in Nederland. Aan tankstations worden aanzienlijk strengere eisen gesteld. Bijvoorbeeld het aanbrengen van een vloeistof dichte vloer met opvangmogelijkheid voor gelekte brandstof fen. Ook de, in vele decennia ,vervuilde grond bij pompen moet gesaneerd worden. De overheid en het bedrijfsleven werken hier samen in de zogenaamde Subat-regeling. Op elke liter brandstofwerd in Nederland een Subat-bedrag geheven om de financiering van tankstationsanering mogelijk te maken. Volhouders tot 21e eeuw De hogere bedrijfskosten door milieumaatregelen deden veel kleinere stations de deuren sluiten. Om rendabel te blijven moeten zij de veel hogere kosten kunnen goedmaken en voor veel kleinere pomplocaties betekende dit het einde. Diverse pomphouders maken gebruik van de nationale Subat-regeling en laten hun locatie reinigen om die daarna te bestemmen voor een andere activiteit. Dat een pomplocatie in het centrum bijzonder aan het worden is rond 1990, blijkt uit de publicatie 9. B&K aan de Nieuwe Laagzijde. j RMWtELSrftX.lW6. IHI t.gTAL.H0"nteiW"''A5 5.Plevier aan de Laan. Na sluiting van de pomp begon de familie een DA-drogisterij in het pand. 6. Deze foto (in kleur) sierde de cover van het Shell magazine in 1989. Toen al was een derge lijke centrumlocatie bijzonder aan het worden voor pomphouders. 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2013 | | pagina 9