we
SHELL
wil tanken kan nog steeds terecht op enkele locaties. Een aantal
pure pomphouders houdt de beroepstraditie in ere.
In de jaren negentig wordt milieu een belangrijk aandachtspunt
in Nederland. Aan tankstations worden aanzienlijk strengere
eisen gesteld. Bijvoorbeeld het aanbrengen van een vloeistof
dichte vloer met opvangmogelijkheid voor gelekte brandstof
fen. Ook de, in vele decennia ,vervuilde grond bij pompen moet
gesaneerd worden. De overheid en het bedrijfsleven werken
hier samen in de zogenaamde Subat-regeling. Op elke liter
brandstofwerd in Nederland een Subat-bedrag geheven om de
financiering van tankstationsanering mogelijk te maken.
Volhouders tot 21e eeuw
De hogere bedrijfskosten door milieumaatregelen deden veel
kleinere stations de deuren sluiten. Om rendabel te blijven
moeten zij de veel hogere kosten kunnen goedmaken en voor
veel kleinere pomplocaties betekende dit het einde. Diverse
pomphouders maken gebruik van de nationale Subat-regeling
en laten hun locatie reinigen om die daarna te bestemmen
voor een andere activiteit. Dat een pomplocatie in het centrum
bijzonder aan het worden is rond 1990, blijkt uit de publicatie
9. B&K aan de Nieuwe Laagzijde.
j RMWtELSrftX.lW6. IHI
t.gTAL.H0"nteiW"''A5
5.Plevier aan de Laan. Na sluiting
van de pomp begon de familie
een DA-drogisterij in het pand.
6. Deze foto (in kleur) sierde de cover van het
Shell magazine in 1989. Toen al was een derge
lijke centrumlocatie bijzonder aan het worden voor
pomphouders.
9