Brommerpeut jaren zeventig nog in het centrum van locatie wisselen. Aan de haven wordt 'De Fok' ontwikkeld als bedrijfsterrein waar auto- en garagebedrijven voorrang krijgen. Zo verhuizen in de loop van de jaren zeventig steeds meer bedrijven uit het centrum van Schagen naar het havengebied en later, in de jaren negentig, naar de nieuwe autoboulevard op de Witte Paal. Ook VW wisselt van dealerschap en verlaat uiteindelijk de Langestraat voor vestiging aan De Fok. Naar de autoboulevard In een periode van ruim tien jaar verdwijnen alle dealerbedrijven uit het centrum van Schagen. Op deze dure vierkante meters in het stadshart krijgen nieuwe initiatieven de ruimte: Deutekom aan het Noord (is nu het Bowlingcentrum), Boontjes aan de Nieuwstraat (staat nu de HEMA) en het Noord, B&K aan de Nieuwe Laagzijde (nu ingang van de Vomar), Zendveldt op 't Hoog (werd een winkellocatie, nu woonhuizen), Oldenburg Komrij aan de Langestraat (zit nu DE^A markt), Garage Plevier aan de Laan (werd een winkellocatie) en Opeldealer Boog aards aan de Loet (staat nu een appartementencomplex). Met de uittocht van autobedrijven verdwijnt ook de eerste groep brandstofpompen. Maar wie in de jaren tachtig in het centrum (Shell 7. Oude opname van de pomp aan de Loet. Dit was dé tankstationtraat van Schagen, want er ope reerden zeker vijf pomp houders op zichtafstand van elkaar. 8. Het Shell -station aan de Loet ging dicht in 2000, maar werd wel voortgezet aan De Fok. Een aparte groep vormen de tweewielerbedrij- ven. Bijvoorbeeld Kamp op het Noord, Boersen aan de Gedempte Gracht en Ehrensperger aan de Laan. Zij hadden meestal een handmatig te bedienen pomp met tweetaktbrandstof voor bijvoorbeeld brommers. Hoewel diverse van deze tweewielerbedrijven zijn blijven bestaan, werd de verkoop van brandstof steeds vaker gestaakt. De brommerrijder werd verwezen naar gewone tankstations. 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2013 | | pagina 8