Brommerpeut
jaren zeventig nog in het centrum van locatie wisselen. Aan de
haven wordt 'De Fok' ontwikkeld als bedrijfsterrein waar auto-
en garagebedrijven voorrang krijgen. Zo verhuizen in de loop
van de jaren zeventig steeds meer bedrijven uit het centrum van
Schagen naar het havengebied en later, in de jaren negentig, naar
de nieuwe autoboulevard op de Witte Paal. Ook VW wisselt van
dealerschap en verlaat uiteindelijk de Langestraat voor vestiging
aan De Fok.
Naar de autoboulevard
In een periode van ruim tien jaar verdwijnen alle dealerbedrijven
uit het centrum van Schagen. Op deze dure vierkante meters in
het stadshart krijgen nieuwe initiatieven de ruimte: Deutekom
aan het Noord (is nu het Bowlingcentrum), Boontjes aan de
Nieuwstraat (staat nu de HEMA) en het Noord, B&K aan de
Nieuwe Laagzijde (nu ingang van de Vomar), Zendveldt op 't
Hoog (werd een winkellocatie, nu woonhuizen), Oldenburg
Komrij aan de Langestraat (zit nu DE^A markt), Garage Plevier
aan de Laan (werd een winkellocatie) en Opeldealer Boog
aards aan de Loet (staat nu een appartementencomplex). Met
de uittocht van autobedrijven verdwijnt ook de eerste groep
brandstofpompen. Maar wie in de jaren tachtig in het centrum
(Shell
7. Oude opname van
de pomp aan de Loet. Dit
was dé tankstationtraat
van Schagen, want er ope
reerden zeker vijf pomp
houders op zichtafstand
van elkaar.
8. Het Shell -station aan
de Loet ging dicht in 2000,
maar werd wel voortgezet
aan De Fok.
Een aparte groep vormen de tweewielerbedrij-
ven. Bijvoorbeeld Kamp op het Noord, Boersen
aan de Gedempte Gracht en Ehrensperger aan
de Laan. Zij hadden meestal een handmatig te
bedienen pomp met tweetaktbrandstof voor
bijvoorbeeld brommers. Hoewel diverse van
deze tweewielerbedrijven zijn blijven bestaan,
werd de verkoop van brandstof steeds vaker
gestaakt. De brommerrijder werd verwezen
naar gewone tankstations.
8