De fotografen Niestadt zijn bijna 90 jaar werkzaam geweest in de regio Schagen. Hun fotoarchief wordt nu beheerd
door het Zijper Museum onder de naam 'Niestadt Beeldbank'. Elk kwartaal publiceert De Kakelepost een paar foto's
uit dit unieke archief en voorziet deze van actueel commentaar. Niestadt Beeldbankwww.zijpermuseum.nl/nb
Vaarwegen dempen
Van oudsher zijn straten als de Loet, het Noord en
de Dorpen de 'hoofdaders' naar de marktstad. Zij
hadden naast de landweg ook allemaal een vaar
weg lopen. Want veel koopwaar en andere lading
werd met boten en beurtschepen vervoerd. De
vaardienst richting Alkmaar/Amsterdam maakte
bijvoorbeeld gebruik van de Laansloot die bij de
Dorpen buiten de bebouwing van Schagen kwam.
Het schip wist zich lang te handhaven, maar na
de Tweede Wereldoorlog maakte de vrachtauto
er definitief een einde aan. Na vele eeuwen was
de levensvatbaarheid van een bootdienst voorbij.
Pleziervaart was in de jaren vijftig geen serieus
onderwerp in het overheidsbeleid, en vele ge
meenten worstelden met de vraag wat zij moesten
doen met deze 'nutteloze' vaarwegen. Dempen
was in veel gevallen het credo. Utrecht is daarvan
een rampzalig voorbeeld. Het gedempte centrum
verloor veel van haar unieke structuur. Nu heeft
Utrecht spijt en zijn er plannen om een deel van de
waterwegen in oude luister te herstellen. Schagen
mocht als moderne gemeente niet achterblijven.
Zo werden alle vaarwegen door de jaren heen
gedempt met als hekkensluiter de Laansloot.
Niestadt maakte eind 1958 deze foto. De oevers
zijn afgegraven en het water weggepompt. Plomp
verloren staat de mooie voetgangersbrug nog te
stralen in zijn oude glorie. Kort daarna was het
voorbij. Veel deed Schagen niet met de gedempte
Laan. Op de vrijgekomen grond werd een parkje
aangelegd, waarvan de paden niet echt aansluiten
op de trottoirs op de Laan. Terugblikkend bleek de
demping weinig zinvol.
Robert Witsen
15