Altijd tijd voor een praatje
over de gestegen literprijs
Pompbediende exit
I
Zentveldt was een bekende naam onder
autodealers in Schagen. Zij waren een
periode ook gevestigd op 't Hoog (Noord).
Links: Oldenburg Komrij begonnen in de
jaren zeventig een nieuwe VW-garage aan
de Langestraat, inclusief brandstofverkoop.
van de Havenstraat een nieuw station. De Graaf sloot zijn oude
pompen aan de Menisweg en bouwde in de jaren zeventig aan
de achterzijde van het bedrijf een modern tankstation dat aan
de (toen) nieuwe ontsluitingsweg kwam van de nieuwbouwwijk
Waldervaart. Bijkomend voordeel voor beide tankstations is dat
zij liggen aan de doorgaande weg N245 (door oud-Schagenaren
nog vaak de 'S3' genoemd), waardoor zij van grote verkeers-
tromen profiteren om voldoende liters om te zetten en ook de
ruimte hebben voor een grote servicewinkel.
Grote moderne tankstations zijn tegenwoordig vaak onbemand
en het is altijd zelfoediening. Opvallend genoeg waren de
laatste kleinere tankstations in het centrum, aan De Loet en de
Dorpen, beide nog pompen met bediende. De pompbediende,
vaak eigenaren als Jan Ligthart of Nic Snaas zelf, vulde netjes de
auto af Altijd tijd voor een praatje over de gestegen literprijs, het
weer, je andere auto of het laatste nieuws. Ook dat is verleden
tijd. Alle overgebleven tankstations in Schagen zijn nu zelfoe-
diening. In het gunstigste geval nog met een winkel erbij, maar
ook steeds vaker uitsluitend onbemand. De pincode is koning
geworden.
De laatste pomp in het oude centrum was
die van Snaas aan de Dorpen. De locatie was
geheel vernieuwd en voldeed aan alle eisen.
12