Rots in de Branding?
Aanbeveling
De verhuizingen
De familie Deutekom kon er niet blijven wonen en verhuisde
in 1944 tijdelijk naar de Herenbosstraat binnen het Sperr-
gebiet" en tegenover de telefoonbunker van de Duitsers. In
1945 gingen ze in de Cornelis Bokstraat wonen en vader Piet
nam in april 1947 een taxi- annex ziekenvervoerbedrijfover
van Gijsbert Krouwel van de Loet en huurde de garage aan de
Landbouwstraat Plantsoen bij het station. De overname be
helsde drie Chevroletautomobielen, een ziekenauto (Chevrolet
omgebouwd tot ziekenauto) en accessoires voor f 15.000,- Voor
die tijd veel geld.
De HABO wordt de NACO
De HABO ging in 1944 op in de NACO (Nederlandsche Auto
Car Onderneming), eigenaar de Nederlandse Spoorwegen,
met de hoofdvestiging aan de Helderseweg in Alkmaar. In 1971
fuseerde de NACO met de NZH.
Het pand aan de Molenstraat werd te klein voor grote bussen
en de NZH (Noord-Zuid-Hollandsche( Stoomtramweg-Maat
schappij)) liet in 1975 door bouwbedrijfRingers uit Alkmaar
voor 9 ton een garage voor 20 bussen met kantoorruimte, een
reisbureau en een bovenwoning bouwen aan de Zuiderweg
bij het station. De grond bleefeigendom van de Nederlandse
Spoorwegen. Burgemeester De Wilde opende de garage.
Tot slot, letterlijk
Vanwege de invoering van het aanbestedingssysteem voor het
openbaar vervoer moest er in de kosten worden gesnoeid. Dat
betekende het einde van het bedrijfin Schagen. Daardoor werd
de garage aan de Zuiderweg op 18 augustus 2002 gesloten. In
2010 is deze gesloopt en nu staat op die plek een kantoorge
bouw
Piet Deutekom als jubilaris, 1967.
Met dank aan de fam. Deutekom en Cees Kuijper.
De Dijk
Dat is de titel van de laatst verschenen uitgave, de
29e, van de Vrienden van de Hondsbossche, kring
voor Noord-Hollandse waterstaatsgeschiedenis.
Deze 29 uitgaven, waarvan de eerste verscheen
in 1982, geschreven door dr. Henk Schoorl, was
getiteld 'Petten en de Hondsbossche Zeewering in
kaart, beeld en reconstructie, 1466-1614'.
Je kon je aanmelden als Vriend voor 8,-- per jaar
(nog geen f. 20,-- dus) en dat is nog zo. Met recht is
dat een vriendenprijs(je). Een aantal van de 29 uitga
ven is uitverkocht, een aantal is nog leverbaar.
Wie belangstelling heeft kan contact opnemen met
het onderstaande adres. Je kunt bellen, je kunt
schrijven, je kunt mailen.
De laatste uitgave is een soort dubbel nummer.
Het ene deel is geschreven door Diederik Aten en
gaat over de geschiedenis van de Hondsbossche
Zeewering, een prettig leesbaar verhaal over de
vele wetenswaardigheden de dijk betreffende. En
actueel, we weten immers dat de dijk zoals die er nu
bij ligt, aan zee, binnenkort wordt voorzien van een
uitgebreid zogenaamd voorland van zand en strand.
Het andere deel is geschreven door Frans Buissink.
Hij laat geen dag voorbijgaan zonder een bezoek
aan de dijk en dat is te merken. De liefde waarmee
hij alles wat hij daar ziet gebeuren, vooral aan vogel
leven, beschrijft, die raakt je. En de foto's waarmee
hij alles wat hij vertelt toelicht, zijn prachtig. Dat
zelfde geldt trouwens ook voor het verhaal Aten, ook
dat is prachtig geïllustreerd.
Wie meer wil weten over de kring van Vrienden van
de Hondsbossche, kan zonder enige verplichting
terecht op website van het Zijper Museum (www.
zijpermuseum.nl). Daar vindt u ook het adres van de
Vrienden van de Hondsbossche.
Vrienden van de Hondsbossche,
p.a. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier,
mw. M. Schaatsbergen,
Postbus 130,
1135 ZK Edam
tel. 0299-663000
m.schaatsbergen@hhnk.nl
Nel Dekker-Loer
Karel Numan
17