Materieel x -.7 n "Ni? bijkomend voordeel is dat alle brandweerkorpsen in Nederland op dezelfde leest geschoeid zijn, waardoor bij gezamenlijke inzet iedereen gewend is aan een identieke manier van optre den. Dat werkt wel zo effectiefwanneer de korpsen bij grotere calamiteiten moeten samenwerken. Investeren Vanaf de oprichting moet de brandweervereniging de eigen broek ophouden. De gemeente draagt maar zeer beperkt bij. In 1950 ontvangt de vereniging slechts 250 gulden uit de gemeen tebegroting. Wel verleent de gemeente in 1953 een renteloos voorschot van 2.000 gulden om de aanschafvan een nieuwe brandweerwagen met babyspuit mogelijk te maken. Met veel vrijwilligerswerk en kunst en vliegwerk wordt het materieel in conditie gehouden. Tijdens de 'Ramp', de overstromingen in februari 1953 in Zeeland en Zuid-Holland, rukken de Schager vrijwilligers uit om in de omgeving van 's Gravendeel hun diensten te leveren. Het door de watersnood getroffen brand weerkorps 's Gravendeel krijgt later dat jaar van de collega's uit Schagen een bedrag van 250 gulden toegestopt. Het is het bedrag dat de brandweervereniging zou besteden aan haar personeelsuitstapje. De manschappen zien er in 1953 vanaf omdat zij vinden dat hun collega's in Zuid-Holland het geld harder nodig hebben. De jaarlijkse bijdrage van de donateurs is de belangrijkste kurk waarop de financiering drijft. Het draagvlak onder de inwoners van Schagen is groot. Van de 1.300 woningadressen in Schagen in 1960 zijn er maar liefst 1.000 geregistreerd als donateur. Burgemeester Wognum spreekt er in 1961 lovend over: "De brandweervereniging is goed toegerust en bijna alle inwoners zijn donateur. Na het 'Witte Kruis' is 'Magnus' nu de grootste vereniging in de gemeente Schagen." De mooie woorden ten spijt, de brandweervereniging heeft te maken met financiële problemen. Het is niet zozeer de dagelijkse bedrijfsvoering, maar de op handen zijnde investeringen in nieuw materieel die zorgen baren. Voor de aanschaf van twee nieuwe Bedford brandweerauto's is begin jaren zestig 70.000 gulden nodig. Mede vanuit de gemeentelijke begroting wordt de financiering mogelijk gemaakt en 'Magnus' kan twee nieuwe Bedfors bestel len. In 1963 komen de twee wagens in bedrijf en is de brand weer Schagen weer helemaal bij de tijd. Het is een grote stap vooruit, want één van de twee voertuigen kan een watervoor raad meenemen, zodat bij aankomst op de locatie direct met blussen kan worden begonnen. Afschrijven en gepland vernieuwen van het grote materieel is de eerste decennia ongebruikelijk. De brandweercomman dant trekt aan de bel bij de gemeente als er groot materieel aan vervanging toe is. Met het stijgen van de kosten van nieuwe brandweerauto's, slaat dat nieuws steeds vaker in als een bom. Eind jaren zeventig zijn de twee Bedfords aan vervanging toe. Het oog valt op Mercedes en voor twee nieuwe voertuigen is ruim 200.000 gulden nodig. De hoge kosten voor nieuw materieel en verder toenemende wettelijke eisen vormen de grondslag om de begroting van de brandweer een taak van de gemeente te maken. Alle inwoners betalen via de gemeentelijke belasting indirect mee aan de brandweerbegroting. Hiermee komt het vrijwillige donateurschap eind jaren zestig te verval len. De eerste beroepsbrandweerman, en tot nu toe de enige, is Willem Bronder. Hij begon in 1997 als brandweercommandant in deeltijdfunctie, maar werkt sinds 2003 full time als comman dant. De rest van de eenheid bestaat nog altijd voor 100% uit vrijwilligers. Meer hulpverleningstaken Naast brandbestrijding kreeg de brandweer er in de loop der tijd steeds meer taken bij, waaronder hulp bij verkeersongeluk ken. In 1981 kreeg deze taak een zichtbare invulling met de aanschaf van een regionale hulpverleningsauto. De eerste, een Mercedes 230G, was geheel toegerust voor het verlenen van as sistentie bij allerhande calamiteiten. Het voertuig met team is in staat om voertuigen open te knippen om beknelde slachtoffers te bevrijden, assistentie te verlenen bij waterongevallen (auto of dier in het water)De wagen is uitgerust met hydraulisch redgereedschap, hefkussens, redbrancard, snijbranderset en een 1947 Bellewagen met motorspuit aanhanger 1963 2x Bedford 1978 2x Mercedes 913 1981 Hulpverleningswagen Mercedes 230G 1994 1e DAF 45 1995 2e DAF 45 (nog steeds in ge bruik) 2002 DAF 55 cf Hulpverleningsvoertuig (nog steeds in gebruik) 2009 Mercedes Atego (nog steeds in gebruik) Lesmateriaal uit de jaren vijftig. bestlijding vloeistofbrand linksblussing rechtsafkoeling -A- JL uitbreiding voorkomen -«-■k ,ia;>) 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2012 | | pagina 9