Materieel
x -.7 n "Ni?
bijkomend voordeel is dat alle brandweerkorpsen in Nederland
op dezelfde leest geschoeid zijn, waardoor bij gezamenlijke
inzet iedereen gewend is aan een identieke manier van optre
den. Dat werkt wel zo effectiefwanneer de korpsen bij grotere
calamiteiten moeten samenwerken.
Investeren
Vanaf de oprichting moet de brandweervereniging de eigen
broek ophouden. De gemeente draagt maar zeer beperkt bij. In
1950 ontvangt de vereniging slechts 250 gulden uit de gemeen
tebegroting. Wel verleent de gemeente in 1953 een renteloos
voorschot van 2.000 gulden om de aanschafvan een nieuwe
brandweerwagen met babyspuit mogelijk te maken. Met veel
vrijwilligerswerk en kunst en vliegwerk wordt het materieel in
conditie gehouden. Tijdens de 'Ramp', de overstromingen in
februari 1953 in Zeeland en Zuid-Holland, rukken de Schager
vrijwilligers uit om in de omgeving van 's Gravendeel hun
diensten te leveren. Het door de watersnood getroffen brand
weerkorps 's Gravendeel krijgt later dat jaar van de collega's
uit Schagen een bedrag van 250 gulden toegestopt. Het is het
bedrag dat de brandweervereniging zou besteden aan haar
personeelsuitstapje. De manschappen zien er in 1953 vanaf
omdat zij vinden dat hun collega's in Zuid-Holland het geld
harder nodig hebben.
De jaarlijkse bijdrage van de donateurs is de belangrijkste kurk
waarop de financiering drijft. Het draagvlak onder de inwoners
van Schagen is groot. Van de 1.300 woningadressen in Schagen
in 1960 zijn er maar liefst 1.000 geregistreerd als donateur.
Burgemeester Wognum spreekt er in 1961 lovend over: "De
brandweervereniging is goed toegerust en bijna alle inwoners
zijn donateur. Na het 'Witte Kruis' is 'Magnus' nu de grootste
vereniging in de gemeente Schagen." De mooie woorden ten
spijt, de brandweervereniging heeft te maken met financiële
problemen. Het is niet zozeer de dagelijkse bedrijfsvoering,
maar de op handen zijnde investeringen in nieuw materieel
die zorgen baren. Voor de aanschaf van twee nieuwe Bedford
brandweerauto's is begin jaren zestig 70.000 gulden nodig.
Mede vanuit de gemeentelijke begroting wordt de financiering
mogelijk gemaakt en 'Magnus' kan twee nieuwe Bedfors bestel
len. In 1963 komen de twee wagens in bedrijf en is de brand
weer Schagen weer helemaal bij de tijd. Het is een grote stap
vooruit, want één van de twee voertuigen kan een watervoor
raad meenemen, zodat bij aankomst op de locatie direct met
blussen kan worden begonnen.
Afschrijven en gepland vernieuwen van het grote materieel is
de eerste decennia ongebruikelijk. De brandweercomman
dant trekt aan de bel bij de gemeente als er groot materieel aan
vervanging toe is. Met het stijgen van de kosten van nieuwe
brandweerauto's, slaat dat nieuws steeds vaker in als een bom.
Eind jaren zeventig zijn de twee Bedfords aan vervanging toe.
Het oog valt op Mercedes en voor twee nieuwe voertuigen
is ruim 200.000 gulden nodig. De hoge kosten voor nieuw
materieel en verder toenemende wettelijke eisen vormen de
grondslag om de begroting van de brandweer een taak van de
gemeente te maken. Alle inwoners betalen via de gemeentelijke
belasting indirect mee aan de brandweerbegroting. Hiermee
komt het vrijwillige donateurschap eind jaren zestig te verval
len. De eerste beroepsbrandweerman, en tot nu toe de enige, is
Willem Bronder. Hij begon in 1997 als brandweercommandant
in deeltijdfunctie, maar werkt sinds 2003 full time als comman
dant. De rest van de eenheid bestaat nog altijd voor 100% uit
vrijwilligers.
Meer hulpverleningstaken
Naast brandbestrijding kreeg de brandweer er in de loop der
tijd steeds meer taken bij, waaronder hulp bij verkeersongeluk
ken. In 1981 kreeg deze taak een zichtbare invulling met de
aanschaf van een regionale hulpverleningsauto. De eerste, een
Mercedes 230G, was geheel toegerust voor het verlenen van as
sistentie bij allerhande calamiteiten. Het voertuig met team is in
staat om voertuigen open te knippen om beknelde slachtoffers
te bevrijden, assistentie te verlenen bij waterongevallen (auto
of dier in het water)De wagen is uitgerust met hydraulisch
redgereedschap, hefkussens, redbrancard, snijbranderset en een
1947 Bellewagen met motorspuit
aanhanger
1963 2x Bedford
1978 2x Mercedes 913
1981 Hulpverleningswagen
Mercedes 230G
1994 1e DAF 45
1995 2e DAF 45 (nog steeds in ge
bruik)
2002 DAF 55 cf Hulpverleningsvoertuig
(nog steeds in gebruik)
2009 Mercedes Atego (nog steeds in
gebruik)
Lesmateriaal uit
de jaren vijftig.
bestlijding
vloeistofbrand linksblussing rechtsafkoeling
-A- JL
uitbreiding voorkomen
-«-■k ,ia;>)
9