zijn die, om wat voor reden dan ook, niet op een alarm kunnen reageren moet de sterkte altijd boven de 100% zijn. In 1960 bestaat de organisatie uit 19 brandweermensen 160% van de benodigde sterkte), momenteel zijn het er 30 (250%). De huidige bezetting van 250% van de benodigde sterkte is noodzakelijk om aan de geldende eisen van de Veiligheidsregio Noord-Holland te voldoen. Hogere opleidingseisen en professionalisering zijn trends in vele beroepen en functies in de maatschappij. Deze ontwikkeling is ook goed zichtbaar bij de brandweer. Wie in 1947 tot de brand weer wordt toegelaten, kan direct aan de slag. De benodigde vaardigheden worden gaandeweg bijgebracht. Pas in de loop van de jaren vijftig komt het eerste lesmateriaal beschikbaar. Wie Antieke brandweerwagen uit 1912 de lesinformatie uit die tijd doorneemt, ziet dat deze eenvoudig van opzet en inhoud is. Er wordt vooral gewerkt met tekeningen voorzien van een kort onderschrift. De stijl van de illustraties doet sterk denken aan die van cartoons. Maar door de jaren heen stijgen de opleidingseisen gestaag. De Schager Courant kopt op 2 juni 1965 bijvoorbeeld: Acht brandwachten voor exa men geslaagd'. De laagste rang, een brandwacht, moet verschil lende opleidingsmodules doorlopen en daarvoor slagen. De tijd die tegenwoordig nodig is om gediplomeerd brandwacht te worden, bedraagt minimaal twee jaar. Pas na het doorlopen van dit opleidingstraject mag de vrijwilliger mee als brandwacht op de auto. Voor een brandwacht eerste klas en hoofdbrandwacht komen daar diverse cursussen bij. Zo vergt de basisopleiding 'bevelvoerder' tegenwoordig drie jaar extra. Oefeningen afstemmen Sinds 1993 is het bij wet verboden om taken uit te voeren waarvoor een brandweerman niet is opgeleid. Wie vroeger een groot rijbewijs had, mocht zo de brandweerwagen besturen. Nu heeft de chauffeur hiervoor een specifieke opleiding nodig. Voor diverse disciplines als bijvoorbeeld verkenner gevaarlijke stoffen, voertuigbediener of duiker worden allerlei deelcertifica ten geëist. De vrijwillige brandweerman is in de 21e eeuw dan ook aanzienlijk beter opgeleid dan zijn voorganger in 1947. De professionalisering komt ook tot uiting in de oefeningen. Voorheen werd geoefend naar eigen inzicht. Erg vast omlijnd was het niet en men liet het vaak van de omstandigheden afhangen. Zo mocht de brandweer op 29 november 1974 de slooprijpe boerderij van Van Huizen aan de Menisweg in brand steken. Een echte stolpboerderij in vuur en vlam als oefenma teriaal, mooier kon het niet. Tegenwoordig zou iets dergelijks vanwege milieueisen ondenkbaar zijn. Net als bij de opleidin gen is het ook met oefenen tegenwoordig geen vrijheid blijheid meer. Er wordt wekelijks geoefend. De brandweer maakt daarbij gebruik van zogenaamde nationale befenleidraden'. In mo- dulevorm zijn alle denkbare vormen van brandbestrijding en hulpverlening in strak omschreven oefeningen vastgelegd. Een In 1963 worden nieuwe Bedford- brandweerwagens in dienst gesteld. Hier komen genodigden een kijkje nemen bij de nieuwe wagen voor de kazerne aan De Loet. (22101) Brandweeroefening in de jaren zestig aan de kop van de Menisweg. De huizen op de achtergrond bestaan niet meer. Hier loopt nu de N245 en ligt de voetgang/fiet sertunnel voor de Walden/aart. (44576) Commandowisseling in 1960. Hechts scheidend commandant Koning en links de nieuwe man Boonacker. Burgemeester Wognum kijkt goedkeurend toe. Een spraakmakende brand in Schagen; De Roode Leeuw. Nu zit 'Markt 15' op deze locatie. (21849) Geregeld is een antieke brandweerwagen te zien in de optocht van de Westfriese folklore. Deze vier wielige motorspuit werd in 1912 gebouwd door N.V. Machinefabriek J. en H.W. van der Ploeg te Grauw, Friesland. De motor is een Deutz 2 cilinder zijkop- klepper voor het aandrijven van de pomp (capaciteit 500 liter per minuut). De motor draait op reguliere benzine, maar de motorspuit is ook aan te drijven met mens- of paardenkracht. In de oorlog heeft de motorspuit ook dienst gedaan bij de brand in het kaaspakhuis en in de omgeving van de Roosstraat in Schagen. Momenteel staat de motorspuit als blikvanger in de nieuwe kazerne aan de Hofstraat en rijdt dit mobiele monument mee in de Westfriese optochten. Ook gaan enkele enthousiaste leden er geregeld mee naar andere brandweerkorpsen (bij jubilea of opening kazerne) of festiviteiten in de regio. Als het enigszins kan, wordt de motorspuit gedemonstreerd.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2012 | | pagina 8