zijn die, om wat voor reden dan ook, niet op een alarm kunnen
reageren moet de sterkte altijd boven de 100% zijn. In 1960
bestaat de organisatie uit 19 brandweermensen 160% van
de benodigde sterkte), momenteel zijn het er 30 (250%).
De huidige bezetting van 250% van de benodigde sterkte is
noodzakelijk om aan de geldende eisen van de Veiligheidsregio
Noord-Holland te voldoen.
Hogere opleidingseisen en professionalisering zijn trends in vele
beroepen en functies in de maatschappij. Deze ontwikkeling is
ook goed zichtbaar bij de brandweer. Wie in 1947 tot de brand
weer wordt toegelaten, kan direct aan de slag. De benodigde
vaardigheden worden gaandeweg bijgebracht. Pas in de loop
van de jaren vijftig komt het eerste lesmateriaal beschikbaar. Wie
Antieke brandweerwagen uit 1912
de lesinformatie uit die tijd doorneemt, ziet dat deze eenvoudig
van opzet en inhoud is. Er wordt vooral gewerkt met tekeningen
voorzien van een kort onderschrift. De stijl van de illustraties
doet sterk denken aan die van cartoons. Maar door de jaren
heen stijgen de opleidingseisen gestaag. De Schager Courant
kopt op 2 juni 1965 bijvoorbeeld: Acht brandwachten voor exa
men geslaagd'. De laagste rang, een brandwacht, moet verschil
lende opleidingsmodules doorlopen en daarvoor slagen. De
tijd die tegenwoordig nodig is om gediplomeerd brandwacht te
worden, bedraagt minimaal twee jaar. Pas na het doorlopen van
dit opleidingstraject mag de vrijwilliger mee als brandwacht op
de auto. Voor een brandwacht eerste klas en hoofdbrandwacht
komen daar diverse cursussen bij. Zo vergt de basisopleiding
'bevelvoerder' tegenwoordig drie jaar extra.
Oefeningen afstemmen
Sinds 1993 is het bij wet verboden om taken uit te voeren
waarvoor een brandweerman niet is opgeleid. Wie vroeger een
groot rijbewijs had, mocht zo de brandweerwagen besturen.
Nu heeft de chauffeur hiervoor een specifieke opleiding nodig.
Voor diverse disciplines als bijvoorbeeld verkenner gevaarlijke
stoffen, voertuigbediener of duiker worden allerlei deelcertifica
ten geëist. De vrijwillige brandweerman is in de 21e eeuw dan
ook aanzienlijk beter opgeleid dan zijn voorganger in 1947.
De professionalisering komt ook tot uiting in de oefeningen.
Voorheen werd geoefend naar eigen inzicht. Erg vast omlijnd
was het niet en men liet het vaak van de omstandigheden
afhangen. Zo mocht de brandweer op 29 november 1974 de
slooprijpe boerderij van Van Huizen aan de Menisweg in brand
steken. Een echte stolpboerderij in vuur en vlam als oefenma
teriaal, mooier kon het niet. Tegenwoordig zou iets dergelijks
vanwege milieueisen ondenkbaar zijn. Net als bij de opleidin
gen is het ook met oefenen tegenwoordig geen vrijheid blijheid
meer. Er wordt wekelijks geoefend. De brandweer maakt daarbij
gebruik van zogenaamde nationale befenleidraden'. In mo-
dulevorm zijn alle denkbare vormen van brandbestrijding en
hulpverlening in strak omschreven oefeningen vastgelegd. Een
In 1963 worden nieuwe Bedford-
brandweerwagens in dienst gesteld.
Hier komen genodigden een kijkje
nemen bij de nieuwe wagen voor de
kazerne aan De Loet. (22101)
Brandweeroefening in de jaren zestig aan
de kop van de Menisweg. De huizen op
de achtergrond bestaan niet meer. Hier
loopt nu de N245 en ligt de voetgang/fiet
sertunnel voor de Walden/aart. (44576)
Commandowisseling in 1960.
Hechts scheidend commandant
Koning en links de nieuwe man
Boonacker. Burgemeester Wognum
kijkt goedkeurend toe.
Een spraakmakende brand
in Schagen; De Roode
Leeuw. Nu zit 'Markt 15' op
deze locatie. (21849)
Geregeld is een antieke brandweerwagen te zien in
de optocht van de Westfriese folklore. Deze vier
wielige motorspuit werd in 1912 gebouwd door N.V.
Machinefabriek J. en H.W. van der Ploeg te Grauw,
Friesland. De motor is een Deutz 2 cilinder zijkop-
klepper voor het aandrijven van de pomp (capaciteit
500 liter per minuut). De motor draait op reguliere
benzine, maar de motorspuit is ook aan te drijven
met mens- of paardenkracht. In de oorlog heeft de
motorspuit ook dienst gedaan bij de brand in het
kaaspakhuis en in de omgeving van de Roosstraat
in Schagen. Momenteel staat de motorspuit als
blikvanger in de nieuwe kazerne aan de Hofstraat
en rijdt dit mobiele monument mee in de Westfriese
optochten. Ook gaan enkele enthousiaste leden
er geregeld mee naar andere brandweerkorpsen
(bij jubilea of opening kazerne) of festiviteiten in de
regio. Als het enigszins kan, wordt de motorspuit
gedemonstreerd.