Noten van historisch besef getuigen als er besloten werd zijn grafsteen weer in de kerk op de Markt te leggen, daar hoort Willem im mers thuis. Dat de heer van Schagen zich intensief bezig hield met religieuze zaken, blijkt ook uit de herkomst van de beschermheilige van de 'nieuwe' kerk aan het marktplein. Zeker was dat de keuze voor de heilige Christusdrager Christo- forus in deze contreien uitzonderlijk was. De andere parochies in het noorden van het graafschap Holland hadden zonder uitzondering andere beschermheiligen. Koos men misschien voor Christoforus omdat hij Jezus had gered uit het water? Volgens pastoor Philippona was er voor de heilige Christof- fel (of Christoforus) gekozen omdat hij beschermer van de reizigers op zee is en beschermde tegen overstromingen, geen overbodige luxe in deze streken. Schagen lag immers toentertijd dicht bij de zee. Er woonden echter niet veel zeelui in Schagen, dus erg aannemelijk is deze verklaring niet.10 Een andere veronderstelling is dat de geheimzinnige ridder Magnus Christoforus als beschermheilige heeft meegenomen uit het heilige land toen hij op terugtocht was van de vijfde kruistocht in 1220. Deze ridder Magnus zou met het leger van graaf Willem I van Holland in 1217 naar de Nijldelta in Egypte vertrokken zijn.'1 Daar waren de kruisridders van plan de stad Damiate te veroveren. Als het rijke Egypte eenmaal op de Saracenen veroverd was, zou Jeruzalem vanzelf volgen, zo was de gedachte. GraafWillem werd bevelhebber van de gecombineerde Keuls- Hollands-Friese vloot die de kruistocht op de Nijl zou begelei den. Willem was een typisch voorbeeld van een middeleeuwse ridder. Hij was de tweede zoon van graafFloris III. Zijn oudere broer, Dirk VII, volgde zijn vader op als graaf van Holland. Voor Willem restte het avontuur. Hij ging als kind al op kruistocht met zijn vader. Ook kreeg hij ruzie met zijn broer en kwam in opstand tegen hem, gesteund door de West-Friezen. Toen Dirk VII in 1203 stierf, werd Willem alsnog graaf van Holland. Behalve zijn ridderlijke eerzucht en avontuurlijkheid had de latere graaf van Holland nog een reden om naar het heilige land te vertrekken. Hij was door de paus in de ban gedaan omdat hij had deelgenomen aan een aanval op de Engelse koning, Jan zonder Land. Door de moslims te bestrijden, hoopte Willem deze ban ongedaan te maken. Damiate werd veroverd in 1219, maar voor de rest werd de on derneming een jammerlijke mislukking, alhoewel de West-Frie zen zich onder graaf Willem dapper geweerd hadden. De vloot speelde een belangrijke rol in de inname van een eiland in de Nijl waarop een zogenaamde kettingtoren stond, die de toegang tot Damiate versperde. Na de inname van Damiate keerden de meeste West-Friese en Duitse kruisvaarders, onder wie dus ridder Magnus, terug naar huis vanwege onenigheid over het deel van de buit na de inname van Damiate. Wellicht dat enige achterblijvers de al bij leven zeer bekende en heilige Franciscus van Assisi nog gezien hebben toen hij in 1219 een, tot misluk ken gedoemde, poging deed de moslims tot het christendom te bekeren en zo de vrede te herstellen.12 Een veel meer voor de hand liggende verklaring voor de keuze van Christoforus geeft dhr. Timmer in zijn boek over de kerk op de Markt. Hij gaat ervan uit dat Willem van Beieren de patroon heilige eenvoudigweg meenam uit zijn geboortestreek Beieren alwaar hij zeer geliefd was. Als deze redenering juist is (en dat is niet zeker) was het te meer een bewijs voor de macht van de heer van Schagen op kerkelijk gebied.13 In elk geval kwam op de torenspits het beeld van de heilige Christoforus te staan. Tegenwoordig is Christoforus nog steeds prominent aanwezig in de katholieke kerk, niet meer op de toren, maar wel in het interieur in de vorm van een groot houten beeld. We kunnen concluderen dat het middeleeuwse Schagen geenszins een uitzonderingspositie innam als het gaat om de samenwerking tussen heer en clerus. Dat de familie van Beieren de vloer in de kerk betaalde, was allerminst een uitzondering. Het ging immers om de 'familiekerk'. Bovendien was het goed voor het zielenheil. Van scheiding tussen kerk en staat had men nog nooit gehoord. Ook hier werd dus intensief samengewerkt en hadden de heren van Schagen een flinke vinger in de kerke lijke pap. Philippona p. 30 Timmer p. 13 Lambooy p. 65 Philippona p. 5 Philippona p. 30 Lambooy p. 46 en 65 Blokker p. 81 Timmer p. 24 Timmer p. 28 Philippona p. 7 Chronyk p. 21In de boeken Heerlijk Schagen en De kerk op de Markt (zie ook literatuurlijst) staat ver meld dat ridder Magnus met Willem II op kruistocht was. Aangezien Willem II in 1218/1219 nog niet geboren was, is dat niet mogelijk en moet het dus over Willem I gaan. Zie ook de Boer p. 71, Jansen p. 190 en Asbridge p. 564 Asbridge p. 566 Timmer p. 27. De geheimzinnige ridder Magnus zoals hij ooit in de tuin stond van het voormalige gemeentehuis aan de Markt. 8 Philip van der Zee

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2011 | | pagina 8