De bebouwing in de stadskern bleef eeuwenlang beperkt tot de
huizen langs deze dijkjes. Op enig moment is de Nieuwstraat
toegevoegd. Daarbij bleef het, tot in 1865 het treinstation in
gebruik werd genomen en Schagen er de Stationsweg bij kreeg.
Halverwege de Dorpen was kort daarvoor een wormvormig
aanhangsel ontstaan. Het was de Vroolijke buurt, een dood
lopend straatje in handen van particuliere eigenaren, die er in
de tweede helft van de 19de eeuw wat huurwoningen hadden
gezet. De meeste grond was er in handen van de vijf broers
Leendert, Jan, Willem, Dirk en Cornelis Roggeveen. Net als
de dijkjes behoren de Roggevenen tot de draagbalken van de
lokale geschiedenis. Een eerdere Willem bijvoorbeeld, Willem
Leendertszoon, was van 1809-1810 burgemeester van Schagen.
Zijn benoeming wijst erop dat de familie tot de gegoede klasse
behoorde. Zij bracht een lange rij van ondernemers en nota
belen voort. Ook een van de vijfhierboven genoemde broers
bekleedde een functie in het stadsbestuur: Willem Roggeveen
Cz. was raadslid van 1889 tot 1910. Hij was tevens eigenaar en
uitbater van koffiehuis De Beurs aan de Marktplaats, nu Grand
Café 1741. De beroemdste telg is zonder twijfel Leonard Rog
geveen 1898-1959), die als schrijver van kinderboeken en als
radiopresentator nationale roem vergaarde.
Rond 1900 kwam de wens op om de Laan/Dorpen te verbin
den met het station. De Landbouwstraat, de Nijverheidsstraat
en de Regentenstraat waren er nog niet. In de gemeenteraads
vergadering van 5 juli 1904 bepleitte burgemeester Pot dat de
Vroolijke buurt door middel van een wandelweg zou worden
verbonden met de Spoorlaan. De raad vond het weggegooid
geld, totdat het raadslid Roggeveen voorstelde er in plaats van
een wandelweg een verkeersweg van te maken. Hij voegde
eraan toe dat hij en zijn broers genegen waren, 'op nader vast te
stellen voorwaarden den grond voor dien weg aan de gemeente
voor niets af te staan.' Dit aanbod viel bij de raad, en vooral bij
Schagen is van oorsprong een dijken-
dorp. De loop van die dijken is zelfs
voor een ongeoefend oog nog goed te
herkennen. De lijn Hoep-Molenstraat-
Gedempte Gracht-Heerenstraat-Loet
vormt al vele eeuwen Schagens rug
gengraat. Met name bij de laatste twee
onderscheidt de dijk - de hoge kant
- zich duidelijk van de lage zijde. Naar
het noorden vertakt zich een dijk die we
kennen als het Noord. Zuidwaarts ligt de
dijk Laan-Dorpen. Ook op het Noord -
tot WOU sprak men nog van het Hooge
en het Laage Noord - en de Dorpen is
niveauverschil zichtbaar tussen de ene
en de andere kant van de straat.
De Roggeveenstraat,
iSi. crz/ o en si x <rtroei
De Roggeveenstraat als 'wormvormig aanhangsel' met de nog
vage plannen voor de doorgaande verbinding naar het station.
4