De bebouwing in de stadskern bleef eeuwenlang beperkt tot de huizen langs deze dijkjes. Op enig moment is de Nieuwstraat toegevoegd. Daarbij bleef het, tot in 1865 het treinstation in gebruik werd genomen en Schagen er de Stationsweg bij kreeg. Halverwege de Dorpen was kort daarvoor een wormvormig aanhangsel ontstaan. Het was de Vroolijke buurt, een dood lopend straatje in handen van particuliere eigenaren, die er in de tweede helft van de 19de eeuw wat huurwoningen hadden gezet. De meeste grond was er in handen van de vijf broers Leendert, Jan, Willem, Dirk en Cornelis Roggeveen. Net als de dijkjes behoren de Roggevenen tot de draagbalken van de lokale geschiedenis. Een eerdere Willem bijvoorbeeld, Willem Leendertszoon, was van 1809-1810 burgemeester van Schagen. Zijn benoeming wijst erop dat de familie tot de gegoede klasse behoorde. Zij bracht een lange rij van ondernemers en nota belen voort. Ook een van de vijfhierboven genoemde broers bekleedde een functie in het stadsbestuur: Willem Roggeveen Cz. was raadslid van 1889 tot 1910. Hij was tevens eigenaar en uitbater van koffiehuis De Beurs aan de Marktplaats, nu Grand Café 1741. De beroemdste telg is zonder twijfel Leonard Rog geveen 1898-1959), die als schrijver van kinderboeken en als radiopresentator nationale roem vergaarde. Rond 1900 kwam de wens op om de Laan/Dorpen te verbin den met het station. De Landbouwstraat, de Nijverheidsstraat en de Regentenstraat waren er nog niet. In de gemeenteraads vergadering van 5 juli 1904 bepleitte burgemeester Pot dat de Vroolijke buurt door middel van een wandelweg zou worden verbonden met de Spoorlaan. De raad vond het weggegooid geld, totdat het raadslid Roggeveen voorstelde er in plaats van een wandelweg een verkeersweg van te maken. Hij voegde eraan toe dat hij en zijn broers genegen waren, 'op nader vast te stellen voorwaarden den grond voor dien weg aan de gemeente voor niets af te staan.' Dit aanbod viel bij de raad, en vooral bij Schagen is van oorsprong een dijken- dorp. De loop van die dijken is zelfs voor een ongeoefend oog nog goed te herkennen. De lijn Hoep-Molenstraat- Gedempte Gracht-Heerenstraat-Loet vormt al vele eeuwen Schagens rug gengraat. Met name bij de laatste twee onderscheidt de dijk - de hoge kant - zich duidelijk van de lage zijde. Naar het noorden vertakt zich een dijk die we kennen als het Noord. Zuidwaarts ligt de dijk Laan-Dorpen. Ook op het Noord - tot WOU sprak men nog van het Hooge en het Laage Noord - en de Dorpen is niveauverschil zichtbaar tussen de ene en de andere kant van de straat. De Roggeveenstraat, iSi. crz/ o en si x <rtroei De Roggeveenstraat als 'wormvormig aanhangsel' met de nog vage plannen voor de doorgaande verbinding naar het station. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2011 | | pagina 4