~)e Post
Gou
Gekro
mHerb
osDeB
Posth
Gou
JeGekra
Herb
OS
Gevelsteen in het voormalige politiebureau in de Oude Slotstraat.
herberg kan afspelen, namelijk wilde taferelen.
'Tijdens cultische feesten was het een gebruik dat de mannen
zich hulden in berenhuiden en daarbij brachten zij zichzelf
en elkaar in een heilige extase. Deze mannen worden in de
literatuur dus berserker genoemd. De naam verwijst naar de
betekenis van berenhuiden. Door zich te gedragen als goede
strijders van Wodan, geloofde men in de goede gunsten van
de onberekenbare godheid. Afhankelijk van de streek kon het
berenvel ook ingewisseld zijn door een wolvenvel of hertenvel.'
Ook op Terschelling leeft die traditie nog voort.
De Roos
De herberg 'De Roos' verwijst natuurlijk eveneens naar het wa
pen van Schagen, waarin overduidelijk een roos figureert. Op de
website http://www.ngwnl/s/schagen.htm over Heraldy of the
World staat daarover het volgende: "In rood een roos, liggende
in een ring en vergezeld van 4 naar de schildhoeken gerichte
lelies, alles van goud. Het schild aan de achterzijde vastgehou
den door een gewapende man."
NB: De man is van natuurlijke kleur, draagt een harnas en een
knots over de schouder.
Oorsprong/verklaring:
Het wapen zou volgens een legende verleend zijn door graaf
Willem van Holland aan Magnus van Schagen voor zijn
heldendaden bij het beleg van Damiate in 1219. Het wapen
is waarschijnlijk ontstaan in de 15de of 16de eeuw, het wordt
vermeld sinds 1555, wanneer het op de zegels van Schagen
wordt aangebracht".
De geschiedenis van deze herberg kent ook een verplaatsing
Tijdens cultische feesten was het
een gebruik dat de mannen zich
hulden in berenhuiden
ervan van de Markt, nu het begin van Hoogzijde, naar de hoek
van de Hoogzijde en de Bagijnenlaan, nu de Laan. Dat gebeurt
in 1731 als in het pand dat toen de herberg huisvestte het raad
huis komt. Althans dat is gezien allerlei vondsten in het pand
zeer waarschijnlijk.
Twee andere hoofden en de Rode Leeuw
Het 'Paardshoofd' zal wel verwijzen naar de paardenmarkt. Het
'Zwijnshoofd' moet ons oproepen daarbinnen lekker te komen
eten.
'De Ro(o)de Leeuw' roept iets anders in de herinnering.
Deze - rode - leeuw is ontleend aan het stamwapen van de
graven van Holland, die de rode leeuw in een gouden veld
voerden, en dit wapen reeds in 1178 bij een der kruistochten
zouden hebben aangenomen. De oudste afbeelding van een
wapen voor Holland dateert uit 1198 op een zegel van graaf
Dirk VII. Het zegel vertoont een ruiter met voor zich een schild,
waarop een leeuw. Ook op een vergelijkbaar zegel van zijn broer
Willem, met afdruk uit 1205, staat een leeuw op een schild.
De kleuren van het wapen zijn bekend uit 1254, op een wapen-
rol worden ze vermeld als zijnde een rode leeuw op een gouden
veld. In dezelfde eeuw verschijnen er al afbeeldingenvan de
leeuw met blauwe nagels en tong. De leeuw is verder in de loop
der eeuwen niet meer gewijzigd. De leeuw werd gevoerd door
alle opvolgende graven van Holland, de Staten van Holland,
13