De uitbreiding van Schagen
Rond het oude Centrum van Schagen vond, na
een voorzichtige start in het begin van de vorige
eeuw, een aantal uitbreidingen plaats op kleine
schaal. In 1960 was Schagen nog maar een kleine
plaats met ruim vijfduizend inwoners. Halverwege de
jaren '60 steeg het aantal inwoners gestaag. Schagen
was jarenlang in trek bij rentenierende agrariërs.
De eerste nieuwbouw lag in de lijn van Schagens groeiende
betekenis als agrarisch centrum voor de wijde omgeving, een
centrum dat bereikbaar moest zijn voor binnenschip en trein.
Het op 18 december 1865 in gebruik genomen station van
de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij aan de lijn Den
Helder - Alkmaar werd later tevens eindpunt voor de tramver
bindingen: Schagen - Winkel - Wognum, Schagen - War-
menhuizen - Alkmaar en Schagen - Wieringerwaard - Van
Ewijcksluis.
Parallel aan de spoorlijn werden de Spoorlaan en de Stations
weg aangelegd. Later werd tegenover het station het Plantsoen
aangelegd en verscheen de Landbouwstraat als toegangsweg
van de Laan naar het station. Weer later, vanaf 1919, werd in het
kader van de sociale woningbouw de Magnusbuurt gebouwd
door de in dat zelfde jaar opgerichte Algemene Woningbouw
vereniging. De hoek tussen de Landbouwstraat en de Molen
straat was nu volgebouwd. De bevolking van Schagen bedroeg
in 1929 in totaal vierduizend inwoners. Voor de oorlog vond
ook wat nieuwbouw plaats rond de dorpen en ten zuiden van
de Gedempte Gracht, onder andere de Herenbosstraat en de
Oude Slotstraat. Na de oorlog werd de nieuwbouwvoortgezet,
nadat de schade van de oorlog was hersteld.
De eerste nieuwbouwwijk die toen verrees, was ten westen van
't Noord richting de haven, in de jaren '50 en '60, onder andere
de Marktstraat, Kanaalstraat en Parallelweg. Dit was een typisch
naoorlogse wijk met woningen van bescheiden afmetingen.
Daartussen verrees de eerste villawijk aan de Noorder en Zuider
Vijverlaan. Ook werden de noodgebouwen van de HBS en de
Lagere Landbouwschool gebouwd.
Daarna, tussen I960 en 1966, werd in het zuidwesten de
koningsbuurt gebouwd. Ook kwamen de eerste bejaardenwo
ningen aan de Hofstraat (de Hofjes) de stand. Hierna begon men,
halverwege de jaren zestig, aan de grootschalige uitbreiding van
Schagen, van de Muziekbuurt (plan Noord I) tot aan de Beet-
hovenlaan. In snel tempo volgde plan Noord II tot aan de Nes.
Na dit project begon men aan de noordkant het plan Groene-
weg tot aan het Kanaal vol te bouwen.
De volgende stappen in de uitbreiding van Schagen waren de
wijken Waldervaart en Muggenburg en de wijk Hoep Zuid en
de nieuwste wijk Hoep Noord.
De Magnusbuurt, lang geleden toen de
Daffodil nog een moderne auto was.
Het begin van de groei
De verdere groei
De nieuwbouwwijken
WHS
De eerste nieuwbouw van Schagen
na de Tweede Wereldoorlog.
De wijk Waldervaart in aanbouw.
Cees Kuyper