isten de lief-
enlangwas
jsbaan, mid-
mooi in de
an de vorige
empten ging
:rs. De eerste
het ijsver-
ie
ar de huis-
verd. Mij is
ür stond in de
grote tent op
id van
isitie, die
noest verhui-
Aan de Westerweg is de ijsbaan vrij lang
geweest, op het rugbyveld, totdat ook
hier de ruimte werd opgeslokt voor de
bouw van woningen, flats en kantoren.
"De Magnusrijders" hebben nu een stuk
land van de gemeente in gebruik aan de
Snevert naast de Provinciale weg. De
gebruiksperiode hiervan liep tot 2007 en
is dus verlopen zonder dat er een oplos
sing is gekomen.In de krant heeft u
kunen lezen hoe het gedurende de afge
lopen vorstperiode is gegaan.
Aanvulling van de redactie
Omstreeks 1880/1881 werd in Schagen de
eerste ijsvereniging opgericht met de
eenvoudige naam 'IJsvereniging'. Tijdens
de jaarvergadering op 8 december 1882
telde de vereniging ongeveer 90 leden en
was er 150 gulden in kas; zo lezen we in
de Schager Courant van 14 december van
dat jaar. Het verslag vervolgt aldus: "Een
belangrijke vraag was wat men zou gaan
doen als de vorst echt doorzette.
Hardrijderij op schaatsen? - Brrr. Zoo
iets was met het oog op het sterk ontwik
keld humaniteitsgevoel dezer eeuw,
immers ongezond, ja, onmenschelijk.
Waartoe zou men doelloos de hardrijders
bloot stellen aan het gevaar hunne
gezondheid te verliezen door boven
matige krachtsinspanning.
Na velerlei discussie werd eindelijk-
besloten een wedstrijd te houden in het
schoonrijden; dito dito, waarvan de
deelnemers zouden kampen ten bate
van nooddruftige weduwen uit deze
gemeente, en tertio wanneer ijs en weder
zich daartoe zullen leenen, een harddra
verij met paard en slede.
Tot nadere omschrijving van den wed
strijd ten bate der weduwen, is bepaald
dat elke weduwe zich kan aanmelden en
onder de kampioenen haar strijder kan
aanwijzen, terwijl aan elk die zich aan
meldt levensmiddelen zullen worden
geschonken en men de overwinnende
sportman een prijs en premie zal toeken
nen."
Of er in dat jaar nog geschaatst is, is niet
bekend. Eind januari 1885 was er vol
doende ijs om wedstrijden te organise
ren. De hardrijderij (dus toch) op de
Langesloot aan de Laan was een groot
succes met 28 deelnemers. De winnaars
waren A. Plakman en P. Overtoom die de
premies van zes en drie gulden onvingen.
Aan 50 personen waaronder 41 weduwen
werd een flinke hoeveelheid erwten,
bonen, gort en spek uitgedeeld. Twee
dagen later werd een parenwedstrijd
gehouden. De hoofdprijs, 20 gulden dit-
keer, ging alweer naar A. Plakman. Nu
moest hij echter delen met zijn partner
J. Fustenburg.
In 1893 ontstond de behoefte aan een ijs
baan maar pas in 1903 werd het initiatief
genomen om daadwerkelijk op zoek te
gaan naar een geschikt stuk land. Door
de hoge kosten die de aanleg van een ijs
baan met zich meebracht mislukte dit
initiatief. Vijfjaar later lukte het echter
wel en werd van de heer S. Keet, onder
redelijke condities, een stuk grond achter
de gasfabriek gekocht en ingericht als ijs
baan. Deze baan kreeg de naam
'Wilhelmina'. Op deze baan is nog jaren,
hoe lang weten we niet, geschaatst tot
groot genoegen van de liefhebbers.
Ijsbaan Wilhelmina
achter de gasfabriek.
9