De dorskast Uit de collectie van Museumboerderij Vreeburg vandaar de de woorden die richting >g; het duurt 1 dit gebied een om andere dor- an, langs en 1 fhet eerste ditgebie- n kunnen 'aarop dat ichijnlijk dat er - ofmoe- iroken men- llel loopt in het tchten de :cies is i terhalen, :henkingen er namen nd dat was dat we :henkings- periode agan en jen achter ing, het overeen met edaan dat ten. Zijns die van de igelse 'scea- 'Schache'. wildernis out. Dat is e kan vereni- ap zoals het it deze ver ingen van ingendieer n Voor het dorsen van het graan is eeuwen lang de dorsvlegel gebruikt. De vlegel, gemaakt uit een eiken- of lindeboompje, bestond uit een stok van 1,5 meter met bovenaan een kap met ijzeren oog. Door middel van een stukje palingvel of leer was een ronde beukenhouten knuppel van 60 centimeter aan de stok verbonden. Hiermee werden op de dars of deel de graankorrels uit de aren of halmen gesla gen, waarna in een wan het kaf van het koren kon worden gescheiden. Het dorsen met de hand werd door mechanisatie vervangen door de dors kast. Begin 1800 werden in de Verenigde Staten en Engeland de eerste dorsmachi nes uitgevonden. Omstreeks 1900 waren in Nederland 266 stoomdorsmachines (een dorskast aangedreven door een stoomlocomobiel) in gebruik. De scho ven met volle aren werden van bovenaf in de dorskast gestoken, vielen op een rond draaiende cilinder of kegel met ribbels "het ronsel", die de korrels uit de aren drukte. Hierna kwamen de korrels over diverse zeven en via de "Jakobsladder" in de wan, waar zij door schudden en door "waaiers" ingeblazen lucht van het kaf en andere ongerechtigheden werden ont daan. Vervolgens vielen de korrels, naar grootte gesorteerd in vier zakken die onderaan de kast hingen. Een vijfde zak was voor het kaf en verder afval. De volle zakken met graan gingen naar de mole naar die er meel van maalde voor de broodbakker. De lege aren of gedorste halmen waren nu stro geworden en werden via de "schudders" getransporteerd naar een aangekoppelde draadbalenpers. Deze stampte door middel van zijn vierkanten "paardenkop" het stro in elkaar. Was er genoeg stro voor een baal geperst dan sloeg de pers automatisch af. Men stak dan zo vlug als mogelijk de "naald", ver volgens deed men rond de baal een touw met een van te voren gemaakte lus, later een metalen draad en knoopte de uitein den aan elkaar. Zo werd een rechthoekige baal stro met 2 metaaldraden samenge bonden. Door aan een hendel te trekken kwam de transportband weer op gang. Stro werd gebruikt in de stal, voor in de bedstee of later voor matrasvulling. De dors kast, met circa acht man aan personeel, werd later weer vervangen door de graancombine, een machine die maait en tevens dorst. De Schagenaar Piet Schaatsenberg bouw de in 5 jaar (9100 werkuren) een minia tuurmodel (schaal 1:4) van een Engelse Ransomes dorskast uit 1916 met een daarbij behorende Vima draadbalenpers uit 1929. Het geheel wordt via lange leren aandrijfriemen aangedreven door een locomobiel uit 1906. Deze locomobiel wordt met kolen gestookt. Het vuur gaat door 39 vlampijpen met daaromheen 20 liter water, het water wordt heet en er ontwikkeld zich stoom. In de stoomketel ontstaat genoeg compressie om beurte lings twee cilinders aan te drijven waar door men een draaiende beweging krijgt. Het museum is blij dat wij deze graan dorscombinatie in bruikleen hebben gekregen. Op de West-Friese Donderdagen beleven zowel bezoekers als vrijwilligers veel plezier aan deze, dan in vol bedrijf draaiende, dorskast. Gerard Koel

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2008 | | pagina 23