at het daarbij moersjan aard een bedrag aan de kant uan om het uierde oven paedt (in en geersen shonderdoijjtig diezegemaakt :ijn hun te tuil, r geschrift te 'le eisen, in Schagen ten oezigheid uan iroeneuelt door mij deze akte naast dato utsupra L er en R. waarvan aaktzijn der Bijl, heb ok het en dat door bij notaris 693, een klein t, is :erop de -folland, ide is in het land in :hes met aantal meer strument oeg cent geen Jan Nierop Over Aaf Jacobs is nog het volgende bekend: - 1659, de eerste zondag in juni van dat jaar doet zij belijdenis als Aef Jacobs van de Miede als de vrouw van Claas Jacobsz - 1681 wordt aangetekend dat zij lid maat is van de Gereformeerde Kerk - 1876, op 8 november van dat jaar trouwt ze als weduwe met Willem Baerts Over Claas Jacobsz weten we het volgende - 1659, de eerste zondag in juni van dat jaar doet hij belijdenis als Claas Jacobs van de Miede als de man van Aef Jacobs - 1672, in het lidmaten- en attestatie- boek van de Geformeerde Kerk staat aangetekend dat Claas Jacobsz de man van Aef Jacobs is overleden Over Willem Baertsz Horn is het volgende bekend: - 1676, op 8 november van dit jaar trouwt hij in Schagen met Aef Jacobs - 1683op 17 mei heeft de kerkelijke overschrijving - de attestatie - naar Schagen plaats Willem Baertsz Horn is de tweede man van Aaf Jacobs, die als haar echtgenoot dit hele drama van nabij heeft meegemaakt en er deel van uitmaakte. Toen hij trouwde met Aef Jacobs, op 8 november 1676, gebeurde dat in Schagen. Vermoedelijk hebben ze steeds in Schagen gewoond en is de attestatie later geregeld. Hij heette tegenover de schepenen Willem Baerts(en). Kinderen krijgen ze niet. In 1685 en 1689 is Willem Baertsz Horn een van de twee regerende burgemeesters4) van Schagen. In een akte van 27 maart 1681 (inventaris nummer 4575, akte 3) blijkt hij weesvader te zijn. Hij was dus zeker niet onbemiddeld en uiteraard in Schagen goed bekend in twee betekenissen. Velen zullen dus met hem meegeleefd hebben in de vrij lange periode waarin het met zijn vrouw niet goed ging. Het meest waarschijnlijke is dat ze is getroffen door een beroerte die niet alleen haar vermogen tot spreken stuk maakte, maar ook haar verstand aantastte. Naar schatting is ze iets meer dan vijftig jaar oud geworden. Tot slot Het is zo maar een verhaal over mensen die ooit in Schagen hebben geleefd, ruim 300 tot 350 jaar geleden. De echtheid ervan, het drama en de aanpak zijn anders en toch vertrouwd. De middelen die wij gebruiken, zoals de notariële akte, de huwelijkse voorwaarden, gemeenschap van goederen, waren ook hen bekend. Alleen de burgerlijke rechter zoals wij die nu kennen, hadden zij nog niet. In hun geval zou de kwestie komen op de zogenaamde preferentierol, d.w.z. voor schout en schepenen worden gebracht en door hen besproken en opgelost, al dan niet na ingewonnen advies. De rechtspraak is dus inmiddels weggehaald bij het bestuur. Noten "de wervel los"; als er wervel los zit betekent dat nog steeds dat men niet goed bij zinnen is, niet goed snik is. De uitdrukking wordt niet (vaak) meer gebruikt, bij mijn weten; althans hier niet. 2) Moorjan is herberg de Moriaan op de Markt (nu de winkel op hoek Markt/Nieuwstraat). 3) fidei commis erven wil zeggen dat de erfgenaam wat hij of zij erft, niet in bezit krijgt, maar beheert. Hij of zij heeft wel het vruchtgebruik. De bedoeling is dat de ervende het geërfde in de familie houdt of uiteindelijk doorgeeft aan een bepaald persoon of een bepaalde instantie al naar degene van wie hij of zij erftheeft bepaald. 4) Burgemeester werd je alleen als je bij de "Schager rijkdommen" behoorde, je beschikte over een behoorlijk aantal centen en bezittingen én tot de ware religie, dus tot gereformeerde Kerk behoorde. 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2006 | | pagina 21