De portretten van
de Heren en Vrouwen van Schagen
Weereen paar puzzelstukjes
.tlwia V///hartine ran Sc/iapm c.föeij£rerL,
Zoals wij foto's van dierbare familieleden bewaren in een fotoalbum of een
schoenendoos, zo hadden adellijke kasteelbewoners in voorgaande eeuwen hun
illustere voorouders in de vorm van portretten aan de wand hangen.
Men hechtte -veel meer dan nu - belang aan zijn afkomst,maar het was ook nodig.
Wie van adel was en wilde blijven, diende op een adellijke wijze te leven, diende
adellijk te trouwen en moest zijn adellijke afkomst aan kunnen tonen in de vorm van
een stamboom - desnoods tot in de vierde generatie.
In zo'n verhaal passen de - vaak zelfs postuum geschilderde - portretten van
voorouders helemaal.
Ook het Slot Schagen heeft - voor de
afbraak in de negentiende eeuw-vol
gehangen met schilderijen. Een
zeventiende-eeuwse boedelinventaris
meldt niet minder dan zo'n zeventig
schilderijen en een tiental kaarten. De
helft hiervan blijken portretten te zijn.
Het Slot Schagen - en daarmee ook de
inventaris van het kasteel - maakt echter
roerige tijden mee. Tijdens de
Tachtigjarige Oorlog blijven de rooms-
katholieke Van Beijeren van Schagens het
Spaanse gezag trouw. De Heren van
Schagen vechten zelfs mee aan Spaanse
kant in de Slag op de Zuiderzee. Gevolg is
wel dat het Slot Schagen wordt
geconfisceerd en de Geuzengouverneur
Diederik Sonoy er zijn intrek in neemt.
Maar alles keert ten goede. In 1724 sterf
te geslacht Van Beijeren van Schagen
echter uit als de laatste mannelijke telg
overlijdt.
Het kasteel van Schagen staat daarna heel
lang leeg. Het is weliswaar eigendom van
Floris Carel van Beijeren van
Schagen,maar hij is ook graaf van
Warfusee in België en woont daar. Aan
zijn Hollandse bezittingen laat hij niet zo
veel gelegen liggen.
nota 6 O/Pi JÓpp, ob. J 'Jpjrif J/ó'1
14