De inkt van het boek over Cornelis Bok is
nauwelijks droog of er duikt nieuw werk
van zijn hand op. Van het fraaie plaatje
van de hogezijde van de Gracht,
eigendom van de Gemeente Schagen,
blijkt een tweede exemplaar te bestaan.
Deze tweede tekening van de Hoogzijde
is een niet ingekleurde variant van de
eerste aquarel, maar er zijn toch enkele
verschillen. Op de tweede tekening zien
we het zelfde tafereel maar dan een
tiental seconden later. Het lijken twee
opeenvolgende plaatjes uit een
tekenfilm.
Op de nieuwe tekening kijkt de elegant
geklede dame omhoog naar de twee
vrouwen achter de vensters van de
pastorie. Het kind, vermoedelijk een
jongetje, neemt zwierig zijn hoedje af om
de dames te groeten. Het hondje maakt
aanstalten om weg te rennen.
De vrouw, die eerst achter het halve
deurtje van het huis van de familie Streek
staat buigt zich iets verder naar voren om
beter te kunnen zien wie er aan komen.
Op de bank voor het volgende huis zit een
man een pijp te roken. Zijn buurman die
voor zijn huis bezig was is op de tweede
tekening naar de pijproker toegelopen
om een praatje te maken.
De man in het bootje aan het einde van de
gracht, is uit het zicht verdwenen. Hij is
onder de brug over de Laagzijde
doorgevaren. De enige die nietvan plaats
veranderd is is de man met paard en de
koets op het marktplein.
Wie hele goede ogen heeft kan zien dat
op de balk die langs de gracht is aange
bracht iets geschreven staat. In heel klei
ne letters staat hier: 'Het Gere/ormeerde
Pastoriehuis op de hotjeseij tot Schagen'
Het pastoriehuis is het huis waar de
vrouw met het kind langs lopen.
De tekening was ooit in het bezit van de
familie Dorbeck. Thomas Dorbeck van
beroep chirurgijn was de linker buurma 1
van de dominee. Zijn woning staat dus
niet op de tekening. Thomas Dorbeck
kwam uit het Belgische Menen. Hij was
in 1805 in Schagen getrouwd met Antje
Tromp, die negen kinderen kreeg; Antje
overleed in 1817. Thomas hertrouwde
ini822 met de 30-jarige Johanna
Blanchard uit Utrecht. Wie is nu de
elegant geklede dame die daar langs de
gracht wandelt. De eerste aquarel is
gedateerd 1819 en van het tweede kennen
we de datum niet omdat deze evenals de
signatuur niet te zien is op het ingelijste
exemplaar. We gaan er voorlopig vanuit
8