i
Jm
n
Eind 1970 overleed
de 84-jarige
Willem Dekker in
bejaardencentrum
'Stoffelhof,
inmiddels ook alweer
verleden tijd.
kant van Schagen een woning. Ze ble
ven er niet lang, want moeder Dekker
had geen rust als ze niet dicht bij de
spoorlijn woonde, als ze niet het geluid
van de treinen hoorde. Ook daarvoor
werd in Schagen een oplossing gevon
den, er volgde weer een verhuizing.
Het zou niet de laatste zijn, want bij
de spoorwegstaking van 1944 was het
beter dat Willem Dekker de benen
nam. De familie zocht en vond haar
heil in Tuitjenhorn. Enige tijd later
ging mevrouw Dekker met pensioen,
zes jaar later gevolgd door haar man
Willem. Zij kregen een woonruimte
in 'Maria Boodschap' toegewezen.
Wat gebeurde er
op 12 september 1944?
De datum van 5 september 1944, 'Dolle
Dinsdag', staat voor het begin van de
bevrijding van ons land. Radio Oranje,
die vanuit Engeland de bevolking in
ons land met een grote regelmaat van
nieuws voorzag, wist op die eerste dins
dag van september te melden dat geal
lieerden in de omgeving van Breda
waren gesignaleerd. Daarmee werden
de eerste stappen gezet die moesten lei
den naar de bevrijding van ons land.
Later zou met name het zuidoostelijke
deel van ons land in een hevige strijd
verwikkeld raken en kostte dit bevrij-
dingsoffensief tientallen het leven.
Eén week later ontsnapte Schagen aan
een ramp. Wat was het geval? Op dins
dag 12 september waren Russische mili
tairen in Duitse dienst bezig met het
laden van een goederentrein met muni
tie die afkomstig was van de Noord-
Hollandse kust. Dit gebeurde aan het
laadstation aan de Stationsweg.
Een passagierstrein was zojuist het
station Schagen binnengereden en
stond op het punt van vertrek richting
Den Helder toen door twee Engelse
jagers een aanval werd ingezet
op de locomotief.
'Deze toestellen vlogen eerst laag over,
zoals bij een sweeping gebruikelijk was,
daarna 'kwamen de toestellen nogmaals
overvliegen en vuurden met boordmi-
trailleurs. Even later kwam een aanval
lend vliegtuig plotseling heel laag van
uit het zuiden over de 'verder gelegen
loods en begon boven het open terrein te
vuren. Het was een oorverdovend lawaai
en lege kogelhulzen kletterden overal
heen. De personentrein werd[getrof
fen met als gevolg een kapotte locomo
tief en vele gewonden. Een 'afzwaaier',
ofwel een verdwaalde kogel, kwam in
de munitietrein terecht, hetgeen een
geweldige ontploffing teweegbracht.
De jagers openden toen hun aanvallen
op deze trein met als gevolg dat er ver
schillende ontploffingen en branden
ontstonden. De grootste explosie kwam
toen de munitiewagen de lucht in vloog.
Brokstukken van wagons vlogen over het
stationsgebouw heen, talrijke huizen aan
de Stationsweg werden zwaar bescha
digd .en elders braken grote branden uit.
Een wiel van een wagon kwam door de
grote luchtdruk op de Markt terecht en
op de plaats waar de wagon had gestaan,
was een groot, diep, gapend gat.
Later die dag kwamen er zo af én toe
nog Engelse vliegtuigen over om te zien
hoe de zaken erbij lagen en waarschijn
lijk ook om van deze rampplek foto's te
maken. Er was geen treinverkeer meer
mogelijk in deze omgeving. Dat kwam
overigens goed uit, wantspoedig na
de luchtlandingen die in de omgeving
van Arnhem waren uitgevoerd, opera
tie' Market-Garden', werd er een alge
hele spoorwegstaking afgekondigd.
Na het werk
wachtte het drukke verenigingsleven
'Willem Dekker had zich met hart en
ziel verpand aan het werk bij de spoor
wegen. Dat hield niet in dat hij werk