De 'laatste' auto van veearts Hakkesteegt Jaap Smit Op 16 februari 1940 kwam ik in dienst van de Firma Blaauboer Et Kossen als opvolger van de sympathieke Jansje Stuij. Zij zou trouwen in mei met de heer Rakhorst, ontvanger der registratie in de Landbouwstraat 1 (totvoorkort notariskantoor) en was bezig hun woning in te richten in de Cornelis Bokstraat. Toen kwam de rampspoed van de oorlog. De heer Rakhorst werd als reserve- offi cier alsnog opgeroepen en sneuvelde in de strijd om de Grebbeberg. Jansje heeft dit verlies moedig gedragen. Meer over deze droevige geschiedenis kunt u lezen in het artikel "Schagenaar gesneuveld op de Grebbeberg" door N.J. Grooff in De Kakelepost van april 1990; jrg. 5 nr. 2, pig, met foto. De heer Blaauboer verkocht aardig wat Fordjes en die auto's moesten altijd gehaald worden van de Fordfabriek in Amsterdam. Ben Brugemann en ik deden dat meestal, eerst met de trein naar de Hembrug, daar met de pont over het Noordzeekanaal en verder een stukje lopen naar de Fordfabriek. In de fabriek werden de auto's samengesteld uit onderdelen, die uit Amerika, Duitsland en Frankrijk werden aangevoerd, gespo ten in de gewenste kleur en afgeleverd. Dat afhalen was meestal mooi werk. Kort na het begin van de oorlog (10 -15 mei 1940) veranderde alles, de Fordfabriek kreeg geen onderdelen meer en werd ingeschakeld in de Duitse oor logsindustrie. De directie wist nog voor elkaar te krijgen dat alle dealers nog 1 auto konden afne men. Zo kreeg Blaauboer als laatste auto een Ford Taunus. Ik haalde de auto af, betaalde de prijs, ƒ1800.-, aan kassier mijnheer Zonneveld en bracht de auto thuis in Schagen. Daar ontdekten we dat er geen reservewiel bij de auto was. Blaauboer belde boos daarover op en vond datje toch geen auto zonder reser vewiel kon verkopen. Zo kon hij deze auto niet accepteren! Het antwoord was laconiek: er is geen reservewiel meer, U heeft de laatste auto gehad en mag hem gerust teruggeven. Dat gebeurde natuurlijk niet en Leeuwenkamp, de chefmonteur die alles kon, wist nog wel een reservewiel in elkaar te zetten. We waren benieuwd waar deze auto naar toe zou gaan, maar een trouwe klant - veearts Hakkesteegt - was er als de kip pen bij om hem aan te schaffen. Hij heeft lange tijd plezier van de Ford Taunus gehad, totdat grote benzineschaarste hem dwong met een motorfiets te gaan rijden.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 14