en J.V. Roëll
in Algemene
zet zijn
no. 1078 met
5 april 1907
van 12.050,-
:n uit de
öjn het vermei
er het kopje
er 140 m2
broken en na
t worden her-
g: "de te kort
rt bij te leveren"
en controle-
latst dient te
ig en draaihek
rolehek. Zwart
lok de
rnkap) diende
de gebruikte
t een fraai
ris er sprake
gaslantaarns
itaarnarmen
de uitbreiding
at het zadel
aar niet ver-
riften zoals
en ook een
letspoorweg-
•rd door kun-
gedetailleerd
n en ook de
m materialen
Het derde
de
t aard".
gedaan tegen
adigde mate-
aten voeren,
verband een
ij de corres
pondentie zit, waarin het zandvervoer
geregeld is. De dienstregeling is geda
teerd op maandag 10 juni 1907 en noemt
het zandvervoer in twee transporten tus
sen Alkmaar (via Egmond aan Zeenaar
Schagen. Opvallend is de vermelding;
"De hoofdgeleider zorgt dat de treinen precies op
tijd loopen, onverschillig of zegeheel of gedeelte
lijk gelost zijn".
Verder wordt er van de aannemer ver
langd, dat tijdens de duur van het werk
een keet ter beschikking van de Directie
wordt gesteld, inclusief onderhoud,
schoonmaken en voorzien van drink
water. Voor het meer- of minderwerk
volgt een opsomming van vastgestelde
prijzen per te gebruiken materialen. De
betaling aan de aannemer geschiedt in
drie termijnen, waarbij de laatste ten
bedrage van 10% pas word voldaan wan
neer de tweede oplevering volledig is
geschied en de aannemer aan al zijn ver
plichtingen heeft voldaan.
Het huidige station
In de jaren vijftig was de elektrificatie van
de spoorlijnen in Nederland in volle
gang. De lijn Den Helder-Alkmaar werd
vanaf 31 mei 1958 officieel met elektrisch
materieel bereden. In de daarop volgende
jaren werden er in het hele land nieuwe
stations gebouwd. De stations werden
over het algemeen kleiner en doelmatiger
ingericht. Van ie, 2e en 3e klasse wacht
kamers was geen sprake meer en de sta
tions kregen steeds meer de functie van
een loket aangevuld met een wachtka
mer. Door de enorme toename van de
automobiliteit van de Nederlander bra
ken zware financiële tijden aan voor de
Nederlandse Spoorwegen. Kosten
besparing en efficiëntie voerden vanaf
dat moment de boventoon. Zo ontston
den er opnieuw een aantal standaardsta
tions. Schagen is daar een voorbeeld van.
Door het hele land zijn vergelijkbare sta
tions te vinden, een voorbeeld heel dicht
bij is natuurlijk Anna Paulowna. Het ont
werp is van de architect ir. C. Douma.
In de nacht van 25 op 26 november 1967
werd het nieuwe stationsgebouw in
gebruik genomen. Was tijdens de bouw
het oude station al gedeeltelijk gesloopt,
na de ingebruikname stond niets meer de
sloop van het overgebleven deel in de
weg. De officiële opening van de nieuw
bouw volgde in mei 1968.
De poort naar Schagen had een heel
ander aanzien gekregen.
Het oude station was op zijn mooist na
de eerste uitbreidingen, dus feitelijk voor
de verbouwing van 1907. Zou het niet
mooi zijn, om in navolging van het
Schager Slot, het station in die hoedanig
heid te herbouwen?
Literatuur:
Drs. H. Romers:
De Spoorwegarchitec
tuur in Nederland
1841-1938;
Ir. C. Douma: Stations
architectuur in Neder
land 1938-1998.
7