en J.V. Roëll in Algemene zet zijn no. 1078 met 5 april 1907 van 12.050,- :n uit de öjn het vermei er het kopje er 140 m2 broken en na t worden her- g: "de te kort rt bij te leveren" en controle- latst dient te ig en draaihek rolehek. Zwart lok de rnkap) diende de gebruikte t een fraai ris er sprake gaslantaarns itaarnarmen de uitbreiding at het zadel aar niet ver- riften zoals en ook een letspoorweg- •rd door kun- gedetailleerd n en ook de m materialen Het derde de t aard". gedaan tegen adigde mate- aten voeren, verband een ij de corres pondentie zit, waarin het zandvervoer geregeld is. De dienstregeling is geda teerd op maandag 10 juni 1907 en noemt het zandvervoer in twee transporten tus sen Alkmaar (via Egmond aan Zeenaar Schagen. Opvallend is de vermelding; "De hoofdgeleider zorgt dat de treinen precies op tijd loopen, onverschillig of zegeheel of gedeelte lijk gelost zijn". Verder wordt er van de aannemer ver langd, dat tijdens de duur van het werk een keet ter beschikking van de Directie wordt gesteld, inclusief onderhoud, schoonmaken en voorzien van drink water. Voor het meer- of minderwerk volgt een opsomming van vastgestelde prijzen per te gebruiken materialen. De betaling aan de aannemer geschiedt in drie termijnen, waarbij de laatste ten bedrage van 10% pas word voldaan wan neer de tweede oplevering volledig is geschied en de aannemer aan al zijn ver plichtingen heeft voldaan. Het huidige station In de jaren vijftig was de elektrificatie van de spoorlijnen in Nederland in volle gang. De lijn Den Helder-Alkmaar werd vanaf 31 mei 1958 officieel met elektrisch materieel bereden. In de daarop volgende jaren werden er in het hele land nieuwe stations gebouwd. De stations werden over het algemeen kleiner en doelmatiger ingericht. Van ie, 2e en 3e klasse wacht kamers was geen sprake meer en de sta tions kregen steeds meer de functie van een loket aangevuld met een wachtka mer. Door de enorme toename van de automobiliteit van de Nederlander bra ken zware financiële tijden aan voor de Nederlandse Spoorwegen. Kosten besparing en efficiëntie voerden vanaf dat moment de boventoon. Zo ontston den er opnieuw een aantal standaardsta tions. Schagen is daar een voorbeeld van. Door het hele land zijn vergelijkbare sta tions te vinden, een voorbeeld heel dicht bij is natuurlijk Anna Paulowna. Het ont werp is van de architect ir. C. Douma. In de nacht van 25 op 26 november 1967 werd het nieuwe stationsgebouw in gebruik genomen. Was tijdens de bouw het oude station al gedeeltelijk gesloopt, na de ingebruikname stond niets meer de sloop van het overgebleven deel in de weg. De officiële opening van de nieuw bouw volgde in mei 1968. De poort naar Schagen had een heel ander aanzien gekregen. Het oude station was op zijn mooist na de eerste uitbreidingen, dus feitelijk voor de verbouwing van 1907. Zou het niet mooi zijn, om in navolging van het Schager Slot, het station in die hoedanig heid te herbouwen? Literatuur: Drs. H. Romers: De Spoorwegarchitec tuur in Nederland 1841-1938; Ir. C. Douma: Stations architectuur in Neder land 1938-1998. 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 9