Dit laatste werd als volgt toegelicht:
"Voor het meer beschaafde publiek is het
uienschelijk een onderscheiding uan tuiee
klassen te maken". De aanbouw was voor
zien van een zadeldak.
De verbouwing van 1907
In 1907 vond een grote verbouwing
plaats. De bestaande wachtruimten
waren kennelijk niet meer toereikend
voor de groter wordende reizigers-
stroom. Bovendien was er
behoefte aan een groter kan
toor. Aan de straatzijde werd
een nieuwe gevel opgetrok
ken, waarmee de linkervleu
gel een flink stuk naar voren
kwam en ook aanzienlijk lan
ger werd. Hierdoor ontstond
ruimte voor een nieuwe gang,
met daarachter een kantoor
op de plaats van de ie en
2e klasse wachtkamer. Deze
wachtkamer kwam op de
plaats van wat daarvoor de 3 e
klasse wachtkamer was.
De nieuwe 3 e klasse wacht
kamer kreeg zijn plaats in het
nieuwe gedeelte.
Voor wat meer inzicht in wat
zo'n verbouwing allemaal met zich mee
bracht nemen we een kijkje in de brieven
en het bestek.
Per brief (afzender Hollandsche IJzeren
Spoorweg-Maatschappij) van 13 mei
1907 wordt de gunning voor de som van
11.297,- gemeld aan de Heer M.N. van
Aken, aannemer uit de Jan de Braij-
straat 8 te Haarlem. Bij deze briefis
gevoegd het contract ter ondertekening
door de aannemer en zijn 'borgen'. Voor
de borgen word getekend door de heren
A. van Doorn en G.H. Raat en namens de
HIJSM de heren R. van Hasselt (voorzit
ter Raad van Administratie) en J.V. Roëll
(secretaris). Ook de chefvan Algemene
Zaken, de heer M. Tevens zet zijn
handtekening. Het bestek no. 1078 met
als aanbestedingsdatum 29 april 1907
gaat uit van een begroting van 12.050,-
Een aantal opvallende zaken uit de
beschrijving van het werk zijn het vermel
den waard. Zo staat er onder het kopje
'Bestratingen' genoemd, dat er 140 m2
trottoir moet worden opgebroken en na
de verbouwing 110 m2 moet worden her-
legd, met de slotopmerking: "de te kort
komende steen uan dezelfde soort bij te leveren"
Bij het timmerwerk word een controle
huisje genoemd, dat verplaatst dient te
worden inclusief afrastering en draaihek
en verlenging van het controlehek. Zwart
rijden was er dus niet bij! Ook de
'Marquise' (zeg maarperronkap) diende
verlengd te worden. Met al de gebruikte
soorten ijzerwerk, moet dit een fraai
geheel zijn geweestVerder is er sprake
van verplaatsing van twee gaslantaarns
en uitbreiding met twee lantaarnarmen
(aan de gevel). Het dak van de uitbreiding
wordt vlak uitgevoerd, zodat het zadel
dak weliswaar verlengd, maar niet ver
breed word. Bij de voorschriften zoals
genoemd in het bestek vallen ook een
aantal zaken op. Zo moet het spoorweg
bedrijf veilig en ongehinderd door kun
nen gaan. Er word een zeer gedetailleerd
plan van aanpak beschreven en ook de
kwaliteit van de te gebruiken materialen
word tot in details vermeld. Het derde
deel van het bestek betreft de
"Voorwaarden van algemeenen aard".
Hierin wordteen suggestie gedaan tegen
aantrekkelijk tarief de benodigde mate
rialen via het spoor aan te laten voeren.
Vermeldenswaard is in dit verband een
dienstregeling, zoals die bij de corres-
6