Dit laatste werd als volgt toegelicht: "Voor het meer beschaafde publiek is het uienschelijk een onderscheiding uan tuiee klassen te maken". De aanbouw was voor zien van een zadeldak. De verbouwing van 1907 In 1907 vond een grote verbouwing plaats. De bestaande wachtruimten waren kennelijk niet meer toereikend voor de groter wordende reizigers- stroom. Bovendien was er behoefte aan een groter kan toor. Aan de straatzijde werd een nieuwe gevel opgetrok ken, waarmee de linkervleu gel een flink stuk naar voren kwam en ook aanzienlijk lan ger werd. Hierdoor ontstond ruimte voor een nieuwe gang, met daarachter een kantoor op de plaats van de ie en 2e klasse wachtkamer. Deze wachtkamer kwam op de plaats van wat daarvoor de 3 e klasse wachtkamer was. De nieuwe 3 e klasse wacht kamer kreeg zijn plaats in het nieuwe gedeelte. Voor wat meer inzicht in wat zo'n verbouwing allemaal met zich mee bracht nemen we een kijkje in de brieven en het bestek. Per brief (afzender Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij) van 13 mei 1907 wordt de gunning voor de som van 11.297,- gemeld aan de Heer M.N. van Aken, aannemer uit de Jan de Braij- straat 8 te Haarlem. Bij deze briefis gevoegd het contract ter ondertekening door de aannemer en zijn 'borgen'. Voor de borgen word getekend door de heren A. van Doorn en G.H. Raat en namens de HIJSM de heren R. van Hasselt (voorzit ter Raad van Administratie) en J.V. Roëll (secretaris). Ook de chefvan Algemene Zaken, de heer M. Tevens zet zijn handtekening. Het bestek no. 1078 met als aanbestedingsdatum 29 april 1907 gaat uit van een begroting van 12.050,- Een aantal opvallende zaken uit de beschrijving van het werk zijn het vermel den waard. Zo staat er onder het kopje 'Bestratingen' genoemd, dat er 140 m2 trottoir moet worden opgebroken en na de verbouwing 110 m2 moet worden her- legd, met de slotopmerking: "de te kort komende steen uan dezelfde soort bij te leveren" Bij het timmerwerk word een controle huisje genoemd, dat verplaatst dient te worden inclusief afrastering en draaihek en verlenging van het controlehek. Zwart rijden was er dus niet bij! Ook de 'Marquise' (zeg maarperronkap) diende verlengd te worden. Met al de gebruikte soorten ijzerwerk, moet dit een fraai geheel zijn geweestVerder is er sprake van verplaatsing van twee gaslantaarns en uitbreiding met twee lantaarnarmen (aan de gevel). Het dak van de uitbreiding wordt vlak uitgevoerd, zodat het zadel dak weliswaar verlengd, maar niet ver breed word. Bij de voorschriften zoals genoemd in het bestek vallen ook een aantal zaken op. Zo moet het spoorweg bedrijf veilig en ongehinderd door kun nen gaan. Er word een zeer gedetailleerd plan van aanpak beschreven en ook de kwaliteit van de te gebruiken materialen word tot in details vermeld. Het derde deel van het bestek betreft de "Voorwaarden van algemeenen aard". Hierin wordteen suggestie gedaan tegen aantrekkelijk tarief de benodigde mate rialen via het spoor aan te laten voeren. Vermeldenswaard is in dit verband een dienstregeling, zoals die bij de corres- 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 8