■utc ie Het stationsgebouw Toen de aanleg van spoorlijnen door de staat werd overgenomen van het particu liere initiatief, werd door Rijkswaterstaat een vijftal basisontwerpen gemaakt van stationsgebouwen, waar per situatie een keuze uit kon worden gemaakt. Het station van Schagen behoort tot het Type 5de klasse ontworpen door de architect K.H. van Brederode. De klasse ring geeft de rangorde aan van groot naar klein, waarbij ie klasse staat voor een groot station met overdekte spoorbaan, zoals bijvoorbeeld Amsterdam. Een stati on van de 5de klasse behoort tot de cate gorie haltegebouwen. Kenmerken zijn een hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte hoge vleugel die aan de straatzijde iets en aan de per ronzijde sterk terugspringt. De goot- lijsten en windveren hebben een geschulpte rand. De verdieping heeft o.a. twee gekoppelde rondboogvensters. De eerste steen voor het station van Schagen werd op 24 augustus 1864 gelegd. Het lag voor de hand, dat van wege zijn inzet voor de spoorweg, burge meester De Meer deze handeling zou worden gegund. Het liep echter anders, want het driejarig zoontje van een post beambte genaamd Willem Alexander Paul Frederik Lodewijk Boogh mocht deze daad verrichten. Dat kwam, omdat vader Boogh zich tot koning Willem III had gewend met het verzoek zijn zoon de eerste steen te laten leggen. Omdat het kind dezelfde voornamen als de koning droeg werd dit gehonoreerd. Al vrij snel vond de eerste verbouwing plaats. Net als bij een aantal andere sta tions van hetzelfde type werd het wense lijk geacht de stations te vergroten met een voorhuis en twee wachtkamers. Oorspronkelijke situatie Waterstaatsstation 5e klasse. 2>ly veftd PüJ.i?9 cl* itjftnting'

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 7