Station Schagen De verbouwing in 1970 nering (nummer 4) digheden pas hetversche- [it jaar. veroorzaakt ir ook bij de dachten te etten zullen er Kakelepost zijn best doen iecember te 2003 >or deze ,:I ft Stationsweg met Station Schagen. Onlangs verkreeg de Historische Vereniging Schagen en Omstreken een enveloppe met daarin brieven, bestek en tekening betreffende een verbouwing in 1907 van het Schager station. Aanleiding om even in de geschiedenis van het station te duiken, met de nadruk op genoemde verbouwing. Staatslijn K Op 20 december r8Ó5 werd de spoorlijn Den Helder-Alkmaar geopend, ook wel Staatslijn K genoemd. Voornaamste doel was om de havenstad Den Helder een snelle verbinding voor de goederen stroom te geven met Amsterdam. Politieke meningsverschillen waren er de oorzaak van, dat pas in 1867 daadwerke lijk via Uitgeest en Haarlem naar Amsterdam gereden kon worden. Centraal stond daarin de vraag, of de aan leg van staatswege was gewenst, of door particulieren moest geschieden. Bovendien waren er in die tijd verschil lende spoorwegmaatschappijen en de belangen liepen nogal eens uiteen. Mede dankzij de inspanningen van burgemeester H.R. de Meer van Schagen werd de spoorweg oostelijk van het Noord-Hollands Kanaal en langs Schagen gelegd. Op r8 december r8Ó5 vond de officiële opening plaats van Staatslijn K. In r884 kwam er een spoor verbinding tot stand tussen Zaandam en Hoorn en een jaar later kon worden door gereden naar Enkhuizen. Deze beide spoorlijnen vormden het raam waartus sen diverse tramlijnen zouden ontstaan. Drie van deze tramlijnen hadden verbin ding met Schagen. Binnen het railvervoer in Noord-Holland nam Schagen dan ook een belangrijke positie in. Ed Barendregt Stationsweg vanaf het zuiden.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 5