Station Schagen
De verbouwing in 1970
nering
(nummer 4)
digheden pas
hetversche-
[it jaar.
veroorzaakt
ir ook bij de
dachten te
etten zullen er
Kakelepost
zijn best doen
iecember te
2003
>or deze
,:I ft
Stationsweg met Station Schagen.
Onlangs verkreeg de Historische Vereniging Schagen en Omstreken een enveloppe
met daarin brieven, bestek en tekening betreffende een verbouwing in 1907 van
het Schager station. Aanleiding om even in de geschiedenis van het station te duiken,
met de nadruk op genoemde verbouwing.
Staatslijn K
Op 20 december r8Ó5 werd de spoorlijn
Den Helder-Alkmaar geopend, ook wel
Staatslijn K genoemd. Voornaamste doel
was om de havenstad Den Helder een
snelle verbinding voor de goederen
stroom te geven met Amsterdam.
Politieke meningsverschillen waren er de
oorzaak van, dat pas in 1867 daadwerke
lijk via Uitgeest en Haarlem naar
Amsterdam gereden kon worden.
Centraal stond daarin de vraag, of de aan
leg van staatswege was gewenst, of door
particulieren moest geschieden.
Bovendien waren er in die tijd verschil
lende spoorwegmaatschappijen en de
belangen liepen nogal eens uiteen.
Mede dankzij de inspanningen van
burgemeester H.R. de Meer van Schagen
werd de spoorweg oostelijk van het
Noord-Hollands Kanaal en langs
Schagen gelegd. Op r8 december r8Ó5
vond de officiële opening plaats van
Staatslijn K. In r884 kwam er een spoor
verbinding tot stand tussen Zaandam en
Hoorn en een jaar later kon worden door
gereden naar Enkhuizen. Deze beide
spoorlijnen vormden het raam waartus
sen diverse tramlijnen zouden ontstaan.
Drie van deze tramlijnen hadden verbin
ding met Schagen. Binnen het railvervoer
in Noord-Holland nam Schagen dan ook
een belangrijke positie in.
Ed Barendregt
Stationsweg
vanaf het zuiden.