foto rechts:
Drukkerij Trapman
ging met de tijd mee
en werd specialist in
het drukken van ket
tingformulieren.
Het bedrijf werd voortgezet door de
heren Keesman en De Raadt. In 1970
fuseerde het bedrijf met het Amster
damse bedrijf Bussy en kreeg het de
naam De Bussy Trapman. Aanvankelijk
werd er nog uitgebreid in Schagen maar
de mogelijkheden aan de Laan waren te
beperkt. In Heerhugowaard werd een
bedrijfshal aangekocht. De volledige
productie werd overgeplaatst naar de
nieuwe hal die in 1974 in gebruik werd
genomen. Na een nieuwe fusie kreeg het
bedrijf de nieuwe naam De Bussy
Ellerman Harms en is de herinnering aan
Trapman verdwenen.
Jan Trapman
Bij de bouw van de nieuwe drukkerij
werden er aan weerszijde van de entree
twee beeldhouwwerkjes aangebracht van
de hand van de beeldhouwer Jan
Trapman.
Jan Trapman was op 4 februari 1879
geboren in het Zeeuwse Scherpenisse.
Zijn ouders waren Michiel Trapman en
Adriana Donkersloot. Na zijn opleiding
aan de Akademie voor Beeldende
Kunsten in Antwerpen woonde en werkte
hij enige jaren in Antwerpen, Den Haag
en Middelburg.
In 1905 vertrok hij naar Amsterdam waar
Het allegaartje van
pandjes waar Piet
Trapman zijn carrière
begon werd vervangen
door deze moderne
drukkerij.
hij in de jaren twintig en dertig behoorde
tot een groepje beeldhouwers dat
aanvullend werk mocht leveren op het
grotere werk van Hildo Krop, de
beeldhouwer van de Dienst der Publieke
werken.
Jan Trapman had een uitgesproken
voorkeur voor het dier als onderwerp en
was dan ook veel te vinden in Artis waar
voorbeelden te over waren; maar ook de
techniek sprak tot zijn verbeelding.
In Amsterdam was men in de jaren
twintig begonnen met de aanleg van de
Ringspoorbaan welk werk in 1933 stil
kwam te liggen door de economische
crisis. Inmiddels waren er al
verschillende viaducten klaar gekomen
die versierd waren met sculpturen o.a van
de hand van Jan Trapman. Het betrof hier
technische onderwerpen die op de
spoorweg betrekking hadden zoals
locomotieven, isolatoren, energie (een
fluitketel waaruit een stoomwolk in de
vorm van een figuur oprijst) en nijverheid
(een stoere man met hamer en raderen).
Na de oorlog werden de viaducten
afgebroken en het beeldhouwwerk werd
opgeslagen. Na een langdurige discussie
zijn enkele van deze sculpturen geplaatst
in de gevels van Nieuwe Hoogstraat 12,
14 en 16 in Amsterdam.
Jan Trapman overleed in Amsterdam op
11 september 1943.
14