De huisjes aan de Hoep waren onherstelbaar vernield. Meerdere malen waren de aanvallen niet nauwkeurig en werden zware vernielingen in de stad aangericht. Vele doden en gewonden waren hierbij te betreuren. 'Humaan' optreden reeds lang voorbij... Andere dan bovenvermelde omstandigheden bepaalden kennelijk ook het reizen per trein. Vermoedelijk waren de rijwielen intussen door de Duitse bezetters in beslag genomen! De 12e september 1944 was n.1. qua weer een schitterende dag. Nu was het zo dat gedurende de eerste jaren van de oorlog de geallieerde vliegers de voorzichtigheid ten opzichte van de Nederlandse burgers in de gaten hielden. Zij beschoten zelden treinen binnen de bebouwde kom en ze hadden de gewoonte om buiten de bebouwde kom eerst een paar maal over de personentrein te vliegen als waarschuwing. Dit stadium was in september 1944 reeds lang gepasseerd. Men schoot toen op alles wat los en vast was. Met treinen werd dit nog in de hand gewerkt door het feit dat achter aan de personentreinen meestal een platte wagon was gekoppeld voorzien met een vierloops stuk luchtafweergeschut. De bedieningsmanschappen en het geschut werden beschermd door een 'muur' van betonblokken of een dubbele rij bielzen met daartussen zandzakken. Of dat hier ook het geval was, vermeldt de historie niet. Wie waren de aanvallers? De aanval werd uitgevoerd door twee toestellen van een groep van vier. De toestellen waren van het type Tempest Mk. V. Het ene toestel was de Tempest JN 817, bestuurd door'FlyingOfficer' R.H. Clapperton en het tweede toestel was de 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2002 | | pagina 18