De huisjes
aan de Hoep waren
onherstelbaar
vernield.
Meerdere malen waren de aanvallen niet
nauwkeurig en werden zware
vernielingen in de stad aangericht. Vele
doden en gewonden waren hierbij te
betreuren.
'Humaan' optreden
reeds lang voorbij...
Andere dan bovenvermelde
omstandigheden bepaalden kennelijk
ook het reizen per trein. Vermoedelijk
waren de rijwielen intussen door de
Duitse bezetters in beslag genomen! De
12e september 1944 was n.1. qua weer een
schitterende dag.
Nu was het zo dat gedurende de eerste
jaren van de oorlog de geallieerde
vliegers de voorzichtigheid ten opzichte
van de Nederlandse burgers in de gaten
hielden. Zij beschoten zelden treinen
binnen de bebouwde kom en ze hadden
de gewoonte om buiten de bebouwde
kom eerst een paar maal over de
personentrein te vliegen als
waarschuwing. Dit stadium was in
september 1944 reeds lang gepasseerd.
Men schoot toen op alles wat los en vast
was. Met treinen werd dit nog in de hand
gewerkt door het feit dat achter aan de
personentreinen meestal een platte
wagon was gekoppeld voorzien met een
vierloops stuk luchtafweergeschut. De
bedieningsmanschappen en het geschut
werden beschermd door een 'muur' van
betonblokken of een dubbele rij bielzen
met daartussen zandzakken. Of dat hier
ook het geval was, vermeldt de historie
niet.
Wie waren de aanvallers?
De aanval werd uitgevoerd door twee
toestellen van een groep van vier. De
toestellen waren van het type Tempest
Mk. V. Het ene toestel was de Tempest JN
817, bestuurd door'FlyingOfficer' R.H.
Clapperton en het tweede toestel was de
16