sonentrein op ng van een omdat ik er irdege, is o, dat de :efd. ntrein heeft w. Zij had jg gegevens ider van en it geval. Maar langstelling. De trein uit f ii.10 uur, et, omdat er •n'! Zolang de er niet van t rein staan, isagiers mee, lotseling iellijkde et richting de le raampjes van nnen a kwam men jvigheid op gen vele idergebracht je nogvan A ertrok de lijks op gang gtuigen van zuid naar noord over de spoorbaan. De trein stopte meteen daarna en gedachtig aan de woorden van de conducteur sprong mevrouw Hoogenbosch uit de coupé en liet zich in een greppel langs de spoorbaan rollen. Onmiddellijk daarna kwamen de vliegtuigen terug vanuit het noorden en schoten de locomotief kapot. Na de eerste aanval rende zij via de uitgang naast het stationsgebouw de straat op. In het voorbijrennen zag zij een slachtoffer op de grond liggen. De eerste ontploffingen volgden onmiddellijk na de beschieting omdat behalve de locomotief ook een wagon, welke bij de westelijke veelading stond, werd getroffen. Volkomen in de war klampte ze op straat iemand aan met de vraag waar ze heen moest. Deze verwees haar, zoals het haar nu voor de geest staat, naar een school. Hier werd zij inderdaad opgevangen en weer wat tot rust gebracht. Mevrouw Hoogenbosch is uiteindelijk toch in Den Helder aangekomen. Ze weet echter tot op de dag van vandaag niet op welke manier! Dit wijst wel op de shocktoestand waarin zij verkeerde. Den Helder in 1944 niet veilig! Het verblijf in Den Helder was rond september 1944 bepaald geen pretje! Ten eerste had meteen 'Ausweis' nodig, omdat Den Helder en omgeving tot 'Sperrgebiet' was verklaard. Ten tweede was het verblijf in Den Helder levensgevaarlijk door de talrijke activiteiten van geallieerde vliegtuigen tegen Duitse stellingen en schepen. Gerrit J. Zwanenburg vermeldt in zijn boeken getiteld 'En nooit was het stil meer dan 340 maal de naam Den Helder. Het betrof allemaal activiteiten van geallieerde vliegtuigen tegen doelen op de Noordzee, op de marinewerf en, helaas, ook tegen burgerdoelen. een van de totaal vernielde wagons. 15 I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2002 | | pagina 17