Ontploffing munitietrein te Schagen 14 september 1944 lnt; In het verleden heb ik al een paar maal de beschieting van de personentrein op het stationsemplacement in Schagen, met als gevolg de ontploffing van een aantal wagons geladen met munitie, beschreven. Ik kon dat doen omdat ik er dichtbij woonde. Het door mij verhaalde, en dat realiseer ik mij terdege, is echter vanuit mijn gezichtsveld geschreven. Het is ongetwijfeld zo, dat de ontploffing door heel veel mensen vanaf een andere plaats is beleefd. Interessant wordt het pas als iemand zich meldt die in de personentrein heeft gezeten! Het begon zo: Enige tijd terug werd ik opgebeld door een mevrouw. Zij had mijn telefoonnummer van iemand gekregen. Zij vroeg mij of ik nog gegevens had over de ontploffing in Schagen. Ik heb daar wel het een en ander van en ben bijna altijd bereid mijn kennis te delen met anderen. Ook in dit geval. Maar eerst was ik natuurlijk geïnteresseerd in het 'waarom' van haar belangstelling. Het bleek dat zij in de beschoten personentrein had gezeten! Ik laat, met haar toestemming, het verhaal hierna volgen. Mevrouw Hoogenbosch, dit is de naam van de bewuste mevrouw, komt oorspronkelijk uit Den Helder. Haar vader had daar een winkel. De familie woonde niet meer in Den Helder maar was geëvacueerd in Bovenkarspel. In het weekeinde verbleven zij met z'n allen in Bovenkarspel en gedurende de, wat wij nu noemen 'midweek', verbleefzij met haarvader in Den Helder. Het verblijf in Bovenkarspel werd benut om voor de rest van de week voedsel in te slaan en mee te nemen naar het hoge noorden. De tocht van Den Helder naar Bovenkarspel en omgekeerd, werd óf per fiets óf per trein afgelegd. Fiets of trein werd bepaald door de weersomstandigheden. Op de bewuste 12e september 1944 was de trein aan de beurt voor de terugweg. Normaal werd er in Heerhugowaard overgestapt op de trein van Alkmaar naar Den Helder. Omdat er weinig te beleven was op het station van Heerhugowaard, bleef men meestal zitten tot het veel drukkere station Alkmaar. Bijkomende factor was het feit dat jein Alkmaar nog een zitplaats kon uitzoeken. De trein uit Alkmaar, officiële vertrektijd n.10 uur, vertrok in eerste instantie niet, omdat er 'vliegtuigen in de lucht waren'! Zolang de machinist en de conducteur er niet van overtuigd waren dat de lucht 'vliegtuigvrij' was, bleef de trein staan. De conducteur deelde de passagiers mee, dat men onderweg, bij het plotseling stoppen van de trein onmiddellijk de trein moest verlaten! Kort hierna vertrok de trein. Met een slakkengang ging het richting Schagen. Gespannen keken de passagiers voortdurend uit de raampjes om bij de geringste tekenen van vliegtuigen uit de trein te kunnen springen! Zonder problemen kwam men in Schagen aan. Grote bedrijvigheid op dit station, omdat er in Schagen vele Helderse gezinnen waren ondergebracht en omdat de trein het enige vervoermiddel was waarmee je nog van A naarB kon reizen. Om circa kwart over twaalf vertrok de trein weer. Nog maar nauwelijks op gang gekomen vlogen er twee vliegtuigen van 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2002 | | pagina 16