Rouwborden in het interieur van de Grote Kerk in Alkmaar op een schilderij van Pieter Saenredam. 8 Zuiderkerkhqf Amsterdam. 9 De tn Den Haag uronen- de Zwitserse predikant Abraham Perrenot: 'Ouer de begrafenissen binnen de steden en ker ken'. Professor Adriaan Kluytin 1776 te Middelburg. 10 De schrijfsters WoIJfen Deken lieten zich begra- uen op de door dominee Perrenotgestichte begraafplaats. 11 De Provisionele Representanten uan het uolkoan Holland uaardigdeop8Juni 1795 een plakkaat uit met 12 regels met betrek king tot het begraven. Artikel 1 verbood per 1 januari 1796 het begraven in kerken. Dit rooster was ook de grens tussen kerkelijk en wereldlijk gezag en soms de plaats waar rechtgesproken werd. Aan het eind van de Middeleeuwen raakten steeds meer mensen in staat om zich een begraafplaats in de kerk aan te schaffen. Ook raakte het in zwang om grafstenen te laten leggen in de kerk, het gevolg was dat de vloer op den duur vol met deze stenen kwam te liggen. Als reactie daar op ging men over tot het rechtstandig plaatsen van grafstenen en later tot het plaatsen van wandborden. Reeds in de 17de eeuw kwamen er protesten tegen het begraven in kerken. Petrus Plancius liet zich buiten de stad begraven8. Hij was echter een uitzondering, buiten de stad werden immers de paupers begraven, wie het zich permitteren kon liet zich in de kerk begraven. In 1667 looft de Amsterdamse overheid een premie uit om het begraven buiten de stad aantrekkelijk te maken. Onder invloed van 'de verlichting' verschoof in de 18de eeuw het denken te opzichte van de dood. De 18de eeuwer nam als het ware meer afstand tot de dood, het gevolg hiervan was dat het niet meer vanzelfsprekend was dat een begraaf plaats zich temidden van de levenden zou bevinden. Vele predikanten en artsen namen, om hygiënische redenen maar ook om de heidense oorsprong er van, stelling tegen het begraven in kerken". Begraven in de kerk had grote en voor de hand liggende nadelen en zorgde voor de nodige overlast. De vloer moest steeds opengebroken worden, het stonk er erg en voor sommige nabestaanden was het mooiste moment van begraven dat van de preek. Enkele 18de eeuwers gaven het voorbeeld en richtten begraafplaatsen buiten de stad in'°. Het wel of niet begraven in en bij de kerk dan wel buiten de stad raakte in de 18de eeuw ook politiek beladen. Begraven buiten de stad werd gezien als patriottische nieuwlich terij. In augustus 1783 te Arnhem ont aardde een begrafenis buiten de stad in een compleet volksoproer. Echt handig had de Arnhemse magistraat dat niet aangepakt, op de aangewezen plek werden voorheen de gehangenen begra ven. Het kwam zover dat het reeds begra ven lijk opgegraven en door de stad ge sjouwd werd. Het oproer moest met geweld neergeslagen worden. Na de komst van de Fransen in januari 1795 werd het begraven in kerken verboden n. Allerlei vormen van lijdzaam verzet zorgden ervoor dat in 1798 het verbod alweer opgeheven werd. Hoe de verdere wetgeving rond de lijkbezorging zich ontwikkeld heeft is door 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2002 | | pagina 14