ldus kwamen h buiten de met doden, ik binnen de ar geen ter in de ndelijkook graven, zodat de muren n de muren letreft le Romeinse n en doden, >egraven in \ffika. ivan het ise Rijk en de relieken iren de ntmen et ontwaken immerde. begraven in nkelijkwas ;en het n kerken aan ce leken. Pas deel egraven ntra- ;ebruik van egen te gaan, jkuitte k verschafte lijke) teveel Het herhaaldelijk verbieden van de 6de tot de 17de eeuw van het begraven of het nauwkeurig omschrijven van wie wel begraven mocht worden, duidt erop dat er met deze verboden de hand gelicht werd. De doden werden liggend op een baar of in een kist naar de begraafplaats gedragen, maar in de vroege middel eeuwen zonder kist begraven. Later werden de doden begraven met kist en al. Weer later kwamen ook stenen sarcofagen in gebruik, aanvankelijk wer den deze sarcofagen mee begraven maar uiteindelijk werden ze in het zicht bijgezet. De meest begeerde laatste rustplaats was in de buurt van het altaar, maar dat was slechts voor enkelen weggelegd want dodenbezorging werd een bron van in komsten, hoe dichter bij het altaar hoe duurder, buiten de kerk was het begraven het goedkoopst. De doden werden begra ven aan de zuid en oostzijde van de kerk, want de noordzijde van de kerk was de schaduwkant, de kant van de demonen. Geëxcommuniceerden en terechtgestel- den van wie het lijk niet opgeëist werden troffen een ander lot, zij werden niet begraven, hooguit werden zij door een hoop stenen bedekt". Lijken van gehangenen liet men soms maanden hangen. In principe vond de kerk het geen probleem als moordenaars in gewijde grond begraven werden, immers God straft niet tweemaal, de moordenaar had met zijn dood geboet. De 'gewone' Middeleeuwers dachten daar toch anders over, zodat de moorde naars als zij al begraven werden dat niet in gewijde grond gebeurde. Bij de ingang van een begraafplaats trof men vaak een rooster aan, dit ter voorkoming dat de vrij rondlopende varkens op de begraafplaats zouden komen, maar ook om de duivel met zijn bokkenpoten te weren. In Schagen werden de doden eeuwenlang begraven in en rond de kerk. Aquarel Cornelis Bok. Zo uias de zoon van keizer Frederik II geëxcommuni ceerd en toen hij in 1266 sneuvelde, mocht hij niet begraven morden. Zijn soldaten bedekten zijn lijk meteen hoopstenen. Paus Clemens uias dit niet genoeg en liet het lijk tveg halen en zonder enige bedekking aan uieeren uund blootgesteld het veld neerleggen. VOUI 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2002 | | pagina 13