De 'gewone' man werd naast de kerk begraven op het kerkplateau. Skelet gevonden bij de opgravingen in 1999. Ton Veldman Merouin^en: Frankisch uorstenhuis eind $deeeuw, midden 8ste eeuu; Lex Salica: de vroegste tekst van oud Germaans volks recht in onzuiver Latijn. Hierin zijn ook elemen ten van Romeins recht te vinden. In Rome schreef de 'WetderTivaajf Tafelen' het volgende voor: "Geen enkel dode mag begraven noch verbrand uiorden binnen de stad". Het is alweer enige tijd geleden dat er opschudding ontstond omdat er achter het slot van Schagen skeletten opge graven werden. Nog meer commotie was ontstaan toen er bij het opnieuw bestraten van het plein rond de her vormde kerk ook skeletten opgegraven werden. Maar de meeste opwinding ontstond toen daar een geraamte gevonden werd dat nogal raar in het graf lag. En dan ook nog op zo'n ongunstige plaats! Hier klopte iets niet, sterker nog, het riekte naar de misdaad. Dit was allemaal zo raar dat de fantasie de overhand kreeg en het skelet gedegradeerd werd tot dat van een moordenaar. De 'moordenaar' werd dus bij de kerk gevonden, maar het is in Nederland niet meer gebruikelijk dat er in de bebouwde kom ofin een kerk begraven wordt. R.J.M. van de Pol heeft in de Kakelepost van Juni 2001 beschreven hoe de gemeente Schagen, net als de andere gemeentes in Nederland in de 19de eeuw, er aan geloven moest dat daar niet meer begraven mocht worden. Hoe is het gebruik van het begraven in en rond een de kerk ontstaan? Om hier antwoord op te vinden moeten we terug in de tijd tot de vroegchristelijke gemeenschap en eigenlijk tot voor de tijd van die gemeenschap, namelijk die van de Romeinse samenleving. Want hoe was het gebruik van begraven in onze regio na de ineenstorting van het Romeinse rijk? Van wat nu Nederland is, kwam het oosten onder invloed van de Saksen, het zuiden onder dat van de Franken, terwijl de kuststrook onder invloed van de Friezen bleef. Ten tijde van de Merovingen' was het gebruikelijk om op oude, heidense, begraafplaatsen (graf heuvels, urnenvelden of Romeinse dodensteden) de doden in oost-west in rijen te begraven. In de 'Lex Salica"werd o.a. bepaald dat 1 persoon per graf

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2002 | | pagina 10