E J De heren van de Landbouw tentoonstelling Op de foto in het vorige nummer zijn twee reacties binnengekomen. De heer Meereboer wist ons te vertellen dat de erepoorten zijn ontworpen door gemeentearchitect Piet Rezelman die ook de ULO-school heeft ontworpen. De familie herkende Jacob Jozef de Moei geheel links op de foto. Reacties blijven welkom. Het stationsinterieur in 1950. Zie ook pagina 15. Door aan de slinger te draaien werd de elektrische stroom opgewekt die de ding- dong activeerde. Deze bel ging dan drie maal over. Het apparaat was via zogenaamde wekkerdraden verbonden met overwegposten langs de spoorlijn. Het personeel op deze posten werd met belgeluid gewaarschuwd dat er van het voorgelegen station een trein was vertrokken. Het klokseinkastje is tot 1948 in gebruik geweest. Op de foto van het stationsinterieur uit 1950 zien we op de voorgrond het telegraaftoestel met daarnaast het klokseinkastje. Voor treinen richting Utrecht werden er eenmaal drie slagen gegeven. De treinen vanuit die richting werden er twee maal drie slagen gegeven. De overwegwachter wist dan van welke kant hij de trein kon verwachten. Tussen Schagen en Anna Paulowna was één overwegpost n.1. in Oudesluis. Het telegraaftoestel werd met een morsesleutel bediend. Met de morsesleutel werden volgens vaste regels treinen met nummers gevraagd, aangenomen, afgeseind en binnengeseind. Elke treinsoort had een eigen nummer waaraan men kon zien wat voor soort trein het was (stoptrein, sneltrein, goederentrein). Elk station was, voor wat betreft de treinbeveiliging, zelfstandig. Men besliste zelf over vertrek en aankomst op zijn sporen. Dit gebeurde met een stationsblok. Dit was een kast met metalen linialen verbonden met de bedieningshandels. Door nokken op de linialen waren tegengestelde handelingen uitgesloten waardoor er nooit twee treinen tegelijk op het spoor konden komen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2001 | | pagina 20