f Geraadpleegde literatuur R Aerts (e.a.), Land van de kleine geba ren. Een politieke geschiedenis van Nederland 7780-7990(Nijmegen 1999) E. Boekman, Demographie van de Joden in Nederland (Amsterdam 1936) W.G.S. Bornstein, 'Het Rijkskrankzinnigen gesticht en zijn joodse patiënten,' in: Jaaruitgave Oudheidkundige Vereniging Medenblick 3 (Medemblik 1991) 3-7 W.G.S. Bornstein, 'Ongeregeldheden in de synagoge,' ir\ Jaaruitgave Oudheid kundige Vereniging Medenblick 5 (Medemblik 1993) 20-24 W.G.S. Bornstein, Shoa, Joden en MedembMr (Medemblik 5754/1994) W.G.S. Bornstein, Israëlitische krank zinnigen in het Rijkskrankzinngen- gesticht te Medemblik, 1884-1923 (Medemblik 1996) M.H. Gans, Memorboek. Platenatlas van het leven der joden in Nederland van de middeleeuwen tot 1940 (Zutphen 1983) N.-J Grooff, 'Het Duitse werkkamp voor joden in 'tZand (NH),' in: DeKakelepost 7 no. 2 (Schagen april 1992) 14-16 N.-J. Grooff, 'Joods leed in Schagen en omgeving in de jaren 1940-1945,' in: Kakelepost 13 no. 2 (Schagen mei '98) 3-6 N.-J. Grooff, 'De familie de Vries (slot),' in: Kakelepost 73 no. 4 (Schagen okto ber 1998) 5-7 N.-J. Grooff, 'De joodse familie Trom petter,' in: Kakelepost 9 no 5 (Schagen november 1994) 8,18 In memoriam ('s-Gravenhage '95) L. van de Kamp, 'Voorbeeld voor 't kind,' in: NieuwIsraëlietisch Weekblad 134 no. 34 (Amsterdam 4 juni 1999/20 sie- wan 5759) 5 R. Katz, 'Werkdorpers uit de Wieringer- meer,' in: Nieuw Israëlietisch Weekblad 108 no. 36 (Amsterdam 11 mei 1973/ 9 ijar 5733) 7 J.D. Kila, De kille aan het Marsdiep. Anderhalve eeuw joodse gemeenschap m Den Helder (Den Helder 1999) J.D. Kila, Kaddiesj voorjoods Alkmaar (Alkmaar 1992) I.Kooij en N.-J. Grooff, Schagen en omstreken van mobilisatie tot bevrij ding (Schagen 1993) M. Kopuit, 'Het joodse leven in: Den Helder,' Nieuw Israëlietisch Weekblad 100 no. 41 (Amsterdam 11 juni 1965) 9 W Kramer, 'De joodse gemeente in Medemblik' in: Bakker, FJ. e.a., Een nieuw Medemblikker Schorre- Zootje. Enkele grepen uit de geschiedenis van Medemblik, 1289-1989 (Schoort 1989) J. Lemmens, Joods leven in Maastricht. Geschiedenis van de joodse gemeente sedert 1250, opgetekend bij gelegen heid van het 150-jarig bestaan van de synagoge in Maastricht (1840-1990) (Maastricht 1990) J. Michman, H. Beem, D. Michman, Pinkas. Geschiedenis van de joodse gemeenschap in Nederland (Ede/Antwerpen/ A'dam '92) M Pigge, 'Godsdienstige verhoudingen 1849-1860,' in: De Kakelepost 10 no. 2 (Schagen april 1995) 15-17 J. Presser, Ondergang. De vervolgingen verdelging van het Nederlandse joden dom 1940-1945. Deel 1 en 2 (A'dam '65) JJ. Schilstra, In de ban van de dijk. De Westfnese Omringdijk (Hoorn 1974) S. van Son„lk zeg Nu, Nu. Vierhonderd dertig jaar wel en wee van een Neder landse Joodse familie (Amsterdam '92) H.BJ. Stegeman en J.P. Vorsteveld, Het joodse werkdorp in de Wieringer- meer 1934-1941 (Zutphen 1983) J. Stoutenbeek en P. Vigeveno, Joods Nederland. Een cultuurhistorische gids (Amsterdam 1989) Terugkeer en wederopbouw Na de feestelijkheden rond de bevrijding van ons land in 1945, uitgebreid gedocumenteerd en geillustreerd door Kooij en Grooff, pakte de Nederlandse bevolking de wederopbouw geestdriftig op. Terwijl de meerderheid zich goeddeels kon richten op een nieuwe toe komst zou gezegd kunnen worden dat de ellende voor de overlevenden van de Jodenver- nietiging nu eerst aanving. De weinige overle venden werd door hun oude buren vaak vol verachting ontvangen. Het antisemitisme gedurende jaren vijftig had niet zelden een venijnig karakter. Een bitter lot dat de overle venden in stilte droegen, naast de ellende van de overlijdensberichten van dierbaren die het Rode Kruis teweegbrachten. Dan was er de schier hopenloze strijd om bezittingen terug te krijgen. Nee, de bevrijding was voor Joodse holocaustoverlevenden bepaald geen bevrij ding. Om al deze ellende te verdringen zwe gen zij over hun lot en richten zij zich op de wederopbouw van ons land. De Joodse gemeenten in Den Helder, Medem blik en Hoorn werden in 1955 officieel opge heven. De leden waren vermoord, de infra structuur geplunderd. De synagoge in Den Helder werd door de Duitsers vernietigd bij de aanleg van de Atlantic Wall. Die te Hoorn werd na de oorlog gebruikt als opslagplaats van een brandstoffenhandel. In 1955 werd ook dit voormalige bedehuis een prooi voor de slopershamer. Het grondgebied van deze gemeenten werd gevoegd bij dat van de Nederlands Israëlitische Gemeente Alkmaar die nu de gehele Kop van Noord-Holland omvatte. De Joden in Enkhuizen overleefden vrijwel allen. Door de heldhaftige houding van de lokale bevolking en het lokaal bestuur konden zij worden gered. Ook werd de syna goge een plundering bespaard. De Enkhuize- naren pakten hun oude leven weer op. De synagoge functioneerde er tot 1965. Nadien werd deze opgeheven omdat de meeste leden waren verhuisd naar Amsterdam of waren geëmigreerd. Opmerkelijk genoeg werd in de literatuur over Schagen gedurende de Tweede Wereldoorlog geen vermelding aangetroffen over (Joodse) onderduikers in Schagen. Is hier nog aanvullend onderzoek nodig? Tegenwoordig wonen er weer enige Joden in Schagen. De stad valt onder de Nederlands Israëlitische Gemeente Alkmaar. Joden kun nen kiezen of zij begraven willen worden op de nog steeds functionerende Joodse begraaf plaatsen in Alkmaar, Den Helder, Enkhuizen, Hoorn ofMedemblik. Gedurende de afge lopen twintig jaren groeide een nieuwe gene ratie Joden op in het Hollands Noorderkwar tier. Zij zijn zich over het algemeen meer bewust van hun identiteit. Aan hen is het te danken dat er weer enig Joods leven opbloeit. Zo is er in Alkmaar een stichting die de aan koop van de voormalige synagoge nastreeft om daar opnieuw een Joods bedehuis in te richten. Hierin wordt zij gesteund door de Baptistengemeente die daar thans kerkt. Of dit ideaal ooit gerealiseerd zal worden zal de tijd leren. Naast de Joodse gemeente Alkmaar organiseert de Stichting Chaweriem Noord- Holland-Noord, kortweg Channah tal van Joodse activiteiten en vooral onderwijs aan opnieuw een nieuwe generatie. In Heiloo komen relatief veel mensen bijeen voor tradi tionele lernavonden en lezingen. Ook genie ten en genoten enige studenten uit het Noor derkwartier het Joods hoger onderwijs aan het Nederlands Israëlitisch Seminarium in Amsterdam. In hoeverre de kennis, de sociale structuren en infrastructuur voor Joods leven opnieuw vorm kunnen worden gegeven zal de toekomst leren. De (gevolgen van de) Tweede Wereldoorlog zal in ieder geval de Joodse toe komst in het Noorderkwartier nog lang bepa len. Zo ook in Schagen. Over de auteur W.G.S. Bornstein (Medemblik, 4 maart 1973) is werkzaam als docent Geschiedenis in het voortgezet onderwijs. Hij studeerde Geschiedenis aan de Hogeschool Holland in Diemen en Joodse Studiën aan het Nederlands Israëlitisch Seminarium in Amsterdam. Momenteel studeert hij Archiefwetenschap en voltooit hij zijn doctoraalscriptie Nieuwe en Nieuwste Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2000 | | pagina 18