I I f :t gezin zag Wereldoorlog Mauts in Barsin- ter ondergedo- Jedurende de imilieleden dus «ladat de familie 1 het zich niet woning vesti- rdammers in 1944 geheel lemachtigen. ij de familie Na enige n Alkmaar as de familie nilies van de Woeg in de e eerste Trom- Ikmaar in Scha- familie woon- n de twintigste de Pol" wibertus Trom- 1 Schagen in het in het Joodse ien worden aan- ijk aangezien f. Simon Trom- 1 geboren. Hij urgse Kerkrade. tgvan de jaren aan het Gul hij door onder- te overleven, leeftijd kranten Nederlands ■de Joden ont- de de bezetting, d gehuwden ie, konden egen.Zo ook As en zijn iecember 1942 aarna vestigden tar zij eerder vandaan kwamen. Aangezien beide lieden op 15 augustus 1940 in het huwelijk traden lijkt het mogelijk te zijn dat Jacobus op die wijze het leven poogde te redden van Esther. Daarnaast werden na het bevel om te verhui zen van Schagen naar het getto in Amsterdam de huizen van J. de Jongh aan de Lagezijde 64B en het huis van A.M. van Gelder op een onbekend adres in Schagen leeggeroofd door de Nederlandse politie die handelde in opdracht van de bezettingsautoriteiten. De schamele eigendommen van De Jongh wer den omschreven als zijnde 'wertlose Sachen'. Hoe ironisch. Naast deze gedeporteerden was er 'Zo ook de legendarische 'Joden Jozef' uit Schagen. Na een kleurrijk leven, Jozef had ondermeer een baan als marskramer en werkte op de kermis, woondeop zijn oude dag in het bejaarden huis 'Avondrust' in Schagen. Zodra de Duit sers in deze plaats kwamen, vorderden ze het grote huis en brachten ze de bejaarden onder in een pand aan de Loet. Hoewel Jozef de ver huizing mocht meemaken, werd hij later als nog weggevoerd naar een concentratiekamp. Helaas behoorde Jozef tot degenen die na de oorlog niet zouden terugkeren.''7 Wie Jozef was blijft onduidelijk. Het boek maakt geen melding van een achternaam of geboorte datum. Het Duitse werkkamp in 't Zand In 1943 werd bij het dorpje 'tZand bij Schagen een werkkamp gebouwd voor met niet-Joodse partners gehuwde Joodse mannen. Deze mannen moesten daar onder andere werk zaamheden verrichten bij de opbouw van de Atlantic Wall, de Duitse kustverdediging. Zij bouwden onder andere bunkers, zetten palen waaraan zeemijnen bevestigd werden, groe ven tankgrachten en loopgraven. Overigens verdienden de joodse arbeiders circa vijf gul den per dag. Het kamp lag naast de rijksweg richting Den Helder. De Joodse mannen waren onderge bracht in houten barakken. Deze onderko mens stonden op palen, circa twintig centi meter boven de grond. Er werd geslapen op houten bedden. Hoewel het kamp niet was ingesloten door prikkeldraadversperringen, werd het weldegelijk bewaakt door Duitse militairen. De militairen maakten deel uit van een Russisch contingent in dienst van de Wehrmacht. Onder de bevolking stonden zij vanwege hun uiterlijk bekend als 'de mongo len'. In het kamp konden de bewoners vrij gaan en staan. In het weekeinde konden zij hun vrouw en kinderen ontvangen of voedselpakketten in ontvangst nemen. Het bezoek kwam meestal aan op het oude stationnetje bij Oudesluis en ging vervolgens te voet aan op het kamp. De omgeving werd door de Joodse arbeiders opgevrolijkt doordat zich onder hen leden bevonden van het Amsterdamse Concertge bouworkest bevonden. Zij oefenden regelma tig op hun instrumenten in een oud café in de omgeving of bij mensen thuis. Na Dolle Dinsdag (september 1944) vluchtten de bewakers van het kamp. Duitse soldaten en Nederlandse Nazi's vluchtten toen massaal naar Duitsland omdat het gerucht was ver spreid dat de geallieerden Nederland ieder moment konden veroveren. Burgers uit 't Zand namen het toezicht over het kamp over nadat zij daartoe waren aangewezen door de burgemeester van Zijpe.'8 ;|GAA Archief Permanente Commissie tot de Algemene Zaken van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap 1407, Archief van de Nederlands Israëlitische Gemeente Den Helder no. 487. Brief van het kerkbestuur van de joodse gemeente in Den Helder aan de Amsterdamse Hoofdsynagoge van 22 juli 1856 no. 36 "GAA Archief Permanente Commissie tot de Algemene Zaken van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap 1407, Archief van de Nederlands Israëlitische Gemeente Den Helder no. 487. Brief van het kerkbestuur van de Joodse gemeente in Den Helder aan de Amsterdamse leden van de Hoofdcommissie van 16 februari 1858 no. 4 "ARA 2.07.01.05 no. 369 Verbaal van het Verhandelde ter Alge- meene Vergadering der Hoofd commissie tot de Zaken der Israëlieten van 27 juni 1858 no. 7 "ARA 2.07.01.05 no. 396 "ARA 2.07.01.05 no. 246/ 246 Rapport van S.E. Nijkerk en M.M. Godefroi, Amsterdamse leden van de Hoofdcommissie ten behoeve van de Algemene Vergadering van de Hoofdcommissie opgemaakt over de situatie binnen de Ring Den Helder, d.d. 17 februari 1860 no. 1787 "ARA 2.07.01.05 no. 248/ 733 Brief van de Minister van Ere diensten prof. Dr. J. Bosscha aan de Israëlieten te Schagen van 14 juli 1860 no. 8 "Kila, Marsdiep, 21 GAA Archief Permanente Com missie tot de Algemene Zaken van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap, Archief van de Nederlands Israëlitische Gemeente Den Helder Brief van het kerkbestuur in Den Helder aan de Hoofdsynagoge in Amsterdam van 22 april 1856 no. 12 "J. Presser, Ondergang. De vervol ging en verdelging van het Nederlandse jodendom 1940- 1945. Deel 1 ('s-Gravenhage 1965) 206 N.-J. Grooff, 'Joods leed in Scha gen en omgeving in de jaren 1940-1945,' in: Kakelepost 13 no. 2 (Schagen mei 1998) 3-6 'N.-J Grooff,'De familie de Vries (slot),' in: Kakelepost 13 no. 4 (Schagen oktober 1998) 5-7 RJ.M. v.d. Pol, 'De joodse familie Trompetter,' in: Kakelepost 9 no 5 (Schagen november 1994) 8,18 Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, Archief S.S. Einsatzstab Rosenberg 93a- 35a Schagen "I. Kooij en N.-J. Grooff, Schagen en omstreken van mobilisatie tot verzet (Schagen 1993) 48 'NJ. Grooff, 'Het Duitse werk kamp voor joden in 't Zand (NH),' in: De Kakelepost 7 no. 2 (Schagen april 1992) 14-16 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2000 | | pagina 17