N.V. Motorbootdienst Kolhorn-Schagen P.T. Klant Naar aanleiding van de publicatie in het Zondagsblad van de foto van 'De Volharding' volgt hieronder de opkomst, moeilijke start en de ondergang van de 'Motorbootdienst Kolhorn-Schagen Het begin Al sedert april 1900 was men in Kolhorn in de weer om een motorbootdienst naar Schagen op te richten. De werkzaamheden hiervoor beperkten zich in eerste instantie alleen tot Kolhorn. In de vergadering van 17 september 1900, gehouden in de kolfbaan van de heer D. Kist te Kolhorn, trad men meer naar buiten. Het lukte niet in deze vergadering een vennootschap op te richting. De benodigde gelden waren nog niet toereikend. Wél werd er een comité samengesteld om verdere plannen uit te werken. De personen in dit comité waren dezelfde als de hieronder vermelde oprichters. De enige uitzondering was de heer K. Beek uit Barsingerhorn. Hij bedankte voor een plaats in het comité. Hij bleek echter wel de nodige werkzaamheden te willen verrichten. De T november 1900 kwamen de aandeelhouders, de plaatsing van de aandelen had genoeg opgebracht, voor de eerste maal bijeen in het Noord- Holland Koffiehuis van de heer J. Vader te Schagen. Deze eerste officiële vergadering werd voorgezeten door de heer J. Breebaart Czn. te Kolhorn. Vele mededelingen passeerden de revue. De gemeente Barsingerhorn had zich bereid verklaard een subsidie te verstrekken van 200,00 jaarlijks. Problemen met de wip- en draaibruggen te Barsingerhorn werden door de heer Beek met de eigenaars opgelost.Van het bestuur van de Banne en Polder Schagen verkreeg men toestemming om met een motorbootje door de vaarten van genoemde polder te varen. Eenzelfde vergunning was reeds verkregen van het bestuur der Strijkmolens der Schagerkogge. In verband met de, vooral bij het bemalen van de vaarten, sterke stroming werd nodig geacht om het motorbootje te voorzien van een 5'A p.k. Deutz- motor. Men vond het van belang dat de bouw van de boot in de buurt plaats vond. Dit vooral in verband met eventuele reparaties. De levering werd opgedragen aan de werf van de heer W. Stoel te Alkmaar. De aanwezigen werden in kennis gesteld van het onderzoek naar de toestand van de betrokken waterwegen en bruggen. Hieruit bleek dat slechts twee bruggen van de negentien! bij de hoogste waterstand niet gepasseerd zouden kunnen worden. Dit waren een brug aan de Lange Snevert, eigendom van de Banne en Polder Schagen en een brug nabij de woning van de heer E. van der Horst te Schagen. De Polder gaf toestemming om, op eigen kosten, en onder toezicht van de opzichter de loopplank van bedoelde brug op de Lange Snevert 16 centimeter te verhogen. Van de heer Van der Horst had men tot dan toe nog niets gehoord. Tot president-commissaris werd gekozen de heer P. Raat en tot directeur boekhouder de heer J. Breebaart Cz. De vergadering besloot om de exploitatie te starten op 1 maart 1901. Statuten goedgekeurd en acte gepasseerd De gemeenteraad van Schagen ging in haar vergadering van 4 december 1900 akkoord met de statuten van de 'Motordienst Kolhorn-Schagen'. De personen die deze statuten hebben opgesteld zullen ongetwijfeld dezelfde, of gedeeltelijk dezelfde, zijn als hieronder vermeld in de stichtingsakte. De aanlegplaats in Schagen was bij Visser in de Hoep. Historische Vereniging Schagen e.o 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2000 | | pagina 9