De oprichtingsakte werd gepasseerd voor notaris Constantijn Leonard van den Bergh te Schagen en de Koninklijk Goedkeuring werd op 22 januari 1901, onder nummer 25, verkregen. De oprichters waren: Pieter Raat Dirkzoon te Schagen, vleeshouwer; Jacob Bood IJsbrandzoon te Kolhorn, schipper; Jan Dikker te Kolhorn, zonder beroep; Dokter Theodorus Willem Becker Jacobzoon te Barsingerhorn, arts; Pieter de Zeeuw Willemzoon te Waardpolder, landbouwer; Klaas Breebaart Dirkzoon te Waardpolder, landbouwer; Jacob Koster Ariezoon te Schagen, winkelier (van de 'Kleine Winkel'); Michiel van Thijn Jacob-Leviezoon te Schagen, winkelier; Jan Breebaart Corneliszoon te Kolhorn, zonder beroep. De vennootschap werd op 2 februari 1901 bij de Griffie te Schagen ingeschreven. De inschrijving bij de Griffie was verplicht. Dit duurde tot 1920. Vanaf dat jaar was de inschrijving verplicht bij de Kamer van Koophandel. De Griffie was in Schagen gevestigd in het gebouw van het kantongerecht in de Landbouwstraat. De dienst van Kolhorn naar Schagen moest worden uitgevoerd met 'De Volharding', een stalen motorbootje. Het bootje werd voortgestuwd door een petroleummotor. Proefvaart was goed, de vaarweg niet De proefvaart op 13 mei 1901, 1 maart was kennelijk niet gehaald, verliep wat 'De Volharding" betreft goed. Er was echter een ander probleem. De vaart langs de Kolhorner Kade en door de Westgraft verliep prima. Zodra echter de Schager Sluis aan de Snevert gepasseerd was, begonnen de problemen. De vaarten naar Schagen, langs de Snevert en de Hoep waren zo slecht onderhouden en ondiep, dat men al bomende een doortocht moest vinden. De Volharding voor de kade in Kolhorn 8 De Kakeiepost, februari 2000

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2000 | | pagina 10