NIEUWE FORDSON SUPER MAJOR FORDSON Om zijn werkzaamheden te kunnen voortzetten zocht Blaauboer een ander onderkomen en kocht toen de timmerfabriek met het bekende zaagdak van M.C. Tuinman aan de Zuiderweg bij de spoorwegovergang. Zijn vakmensen als K. Leeuwenkamp, J. Appel, K.de Boer hadden hier spoedig een prima werkplaats voor auto's en tractoren ingericht. Mede doordat hij veel voor landbouw en voedselvoorziening werkte zag Blaauboer steeds kans om vrij te blijven van Duits werk.Tractoren voor landbouw en vooral dorsmachines werden voorzien van gasgeneratoren waaraan veel onderhoud was. Meestal moesten de monteurs op de fiets de boer op om te repareren. Boven in een van de grote loodsen op het terrein aan de Zuiderweg stond nog een grote partij doodkisten van Tuinman. Deze bleven daar staan en konden dienst doen als bergplaats van geheime materialen en als schuilplaats voor mensen bij razzia's. Eigenlijk luguber maar dat telde in die jaren niet. In de dolle tijd van 1944 kwamen Duitsers en landwachters ook deze garage vorderen maar gelukkig kon dit worden voorkomen. De werkzaamheden werden wel minder, de benzine raakte op en veel auto's werden gevorderd. Reserveonderdelen waren bijna niet meer te krijgen en de deskundige mon-teurs moesten veel zelf maken. De kosten hiervan vielen wel mee want het bruto loon dat de klant moest betalen voor het werk van Leeuwenkamp was toen 1 gulden per uur en voor dat van Appel en K. de Boer 80 ct. Overwerk werd niet extra gerekend. De tractoren draaiden wel op hout- en turfgas en leverden werk op maar de garage stond vol met luxe- en vrachtwagens, die bij gebrek aan onderdelen zogenaamd niet meer de weg op konden, dit om vordering te voorkomen. Vooral de fanatieke landwachters twijfelden hieraan en hebben wel geprobeerd auto's op gang te slepen. Dat gebeurde o.a. met de veewagen van Cor Nierop, die toen zelf nog het lef had om de bedrading onder dashboard kapot te trekken. Het einde van de oorlog werd echter zonder grote kleerscheuren gehaald. Blaauboer was een man, voor wie iedereen veel respect had. Hij deed veel voor het algemeen belang, was voor de oorlog raadslid en wethouder, verleende in de oorlog hulp aan anderen. Hij heeft het gepresteerd om twee mannen te redden, die door de Duitsers ter dood waren veroordeeld wegens Advertentie uit de Schager "terroristische activiteiten" en op uitvoering van het vonnis wachtten in de Courant van 1963 beruchte gevangenis aan de Weteringschans in Amsterdam. Na de oorlog was hij loco-burgemeester en waarnemend burgemeester van Schagen. Het was toen ook zo dat deze functionarissen geen werk voor de gemeente mochten uitvoeren, maar dat deerde hem niet. Hij spande zich in voor het onderwijs en hielp de technische school aan de Nijverheidsstraat te stichten, die uit respect voor zijn werk de naam C. Blaauboer-school kreeg. Later is deze school vervangen door de Schagerwaard in de Hofstraat en is de naam Blaauboer uit het gezicht verdwenen. Een verzoek door mij om ergens deze naam uit de vergetelheid te halen door een straat, een plein of een gebouw naar hem te noemen is gestrand op weigering van het huidige gemeente bestuur. Misschien komt dit nog eens op haar besluit terug. Hu 30°ta meer vermogen aan aftak» '7, rutiuup ¥£fi$NEUiMfiSB*K >üeuu3p -• r jrwEtranwf ra/m»>HTDfUULISCH STStEEM t y fiS# M -rars&.C» iu*u-*nmi kleuren BLAAUBOER KOSSEN N.V. ntfunm; *.j* m »iu,r\ Ttaueroo* t nt Automobiel- en Trsctorbrdrijf „WIERINGERMEEfi N.V." IVfT* UT 1 W llJ^riftlttll» TKJL ft ti'A !,mi m* i a* vwm mm*.*» 4 De Kakelepost, juni 1999

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1999 | | pagina 6