SCHROEFSTOOMBOÖTDIÉHST Gebr, Zur Muhlen. Goedkoope Pleiziervaart Beide Pinksterdagen en ver volgens iedpren Zondag. Retourbilletten eea dag geldig. Eerste kajuit T 0.50. Tweede kajuit I' 0.20 6 130 jaar geleden dat de stoomlocomotieven regelmatig tussen Alkmaar en Den Helder hun sissende geluiden lieten horen, vergezeld van zwarte rookflarden en witte condens wolken. Wie in Alkmaar door wilde reizen naar Amsterdam moest daar aanvankelijk nog overstappen op de oude vertrouwde stoombootdienst van de Alkmaars Packet of de schroefstoomboot Dolfijn. Een jaar later kon men kiezen voor de boot of een omweg met de trein via Uitgeest naar Haarlem en vandaar over de "oude lijn" naar Amsterdam. In 1878 was het dank zij de voltooide inpolderingen in de IJmond mogelijk om de hoofdstad rechtstreeks per trein te bezoeken. Nooit eerder was het voor bewoners uit de regio Schagen mogelijk geweest om op een dag heen en terug te reizen naar Amsterdam met redelijke tijd om daar inkopen te doen. Voor die dagen een ongekend en snel vervoermiddel. Botsing met de spoorbrug Het was allemaal even wennen. Ook voor de kapitein van de stoomboot van de Gebr. Zur Muhlen. Kort na de opening van de spoorlijn ramde hij pardoes de gesloten spoorbrug over het Noord-Hollands Kanaal bij Breezand. Met oorverdovend lawaai schoof het schip met zijn steven onder de brugliggers en sloegen de mast, stuurrad en pijp van het dek. De klap was hard aangekomen maar de passagiers en bemanning kwamen met de schrik vrij. Velen vervolgden hun reis met de even later passerende stoomboot de "Stad Alkmaar". Sommigen gingen te voet of met paard en wagen verder. Of het ongeluk opzet was om de concurrerende treinmaatschappij tijdelijk uit te schakelen vermeld de historie niet. Van de bootdiensten heeft de Alkmaarse Packet het als een der laatsten in de jaren dertig tenslotte tegen de trein moeten afleggen. Geleidelijk werden bij de treinmaatschappij de Stephensen locomotieven, gefabriceerd in Newcastle, en de locs van Borsig uit Berlijn, door zwaardere stoomlocs vervangen en werden de diensten uitgebreid. Ruim 10 jaar na de tweede wereldoorlog werd het traject door diesel- electrische en sinds de zomer van 1958 uitsluitend door elektrische treinen bereden. Tegenwoordig kan men dagelijks elk half uur met de N.S. uit Schagen vertrekken, ondanks het feit dat in 1869 een boer onder Oudesluis, die eens per jaar met het spoor de Schager markt bezocht, na het vermorzelen van een koe, de maatschappij bezwoer nooit meer met de trein te reizen. Bronnen: - Spoorwegarchief, Utrecht - Archief V.N.D, Alkmaar - Kadaster, Alkmaar Noten: Het costuumpje dat de kleine Willem Boogh droeg bij de eerste steenlegging is te zien in museum-boerderij Vreeburg. TT*'ar Van NIEUWEDIEP morgana 7j uur. u t ALKMAAR 'a avonds 7 u I iin MEI u 8i u Door deze dienst wordt liet publiek eene aange name gelegenheid aangeboden, Alkumnr'en spltopne o ui ai reken, oU Heilo, Egmond, Bergen en jSchooil 1 tc broeken, 8500 I i De Kakelepost, februari 1999

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1999 | | pagina 8