Wie repareert de brug? R.J.M. van de Pol Tot ver in de negentiende eeuw kon met een kleine boot bijna elk huis in Schagen te bereiken. De plaats was doorsneden met waterwegen. Deze waren niet alleen belangrijk voor de aan- en afvoer van goederen maar ook van essentieel belang voor de waterhuishouding. Evenals nu hadden de bewoners een hekel aan natte voeten! Voor het verkeer te land waren op verschillende plaatsen bruggen aangebracht. De meeste waren van hout, zoals die van de Loet naar de Bierkade en de Lagezijde van de Loet en die van het Noord naar de Lagezijde van het Noord. De eigenaars van de woningen aan de Bierkade, de Lagezijde van de Loet en de Lagezijde van het Noord hadden zich bij de koop van een huis verplicht een evenredig deel van het onderhoud van de brug te betalen. Op drie plaatsen kruiste het water een belangrijke verbindingsweg. De Langesloot kruiste het Noord bij het Rapenpad, de Gracht liep door tot de Markt en had daar een verbinding met het water dat achter de Rode Leeuw liep naar de Langesloot. De sloot langs de Begijnenlaan, de latere Laansloot, liep door tot in de Gracht. Voor het verkeer te land waren op deze punten stenen bruggen gebouwd door de Schagerkogge het waterschap dat verantwoordelijk was voor de waterhuishouding De drie bruggen werden Koggebruggen genoemd. Om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende bruggen noemde men die in het Noord "Stenen pijp", de brug in de Laagzijde bij de Markt was de 'Westelijke Koggebrug" en die bij de Laan "Oostelijke Koggebrug" of "Begijnenbrug". Deze bruggen zijn afgebroken toen de grachten gedempt werden. Alleen de Langesloot kruist nog heden - ondergronds natuurlijk - het Noord. De brug is hier vervangen dooreen duiker. De fraaie jaarsteen - met het jaartal 1671- Historische Vereniging Schagen e.o. 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1999 | | pagina 19