bestuurd, het huis verzorgd en zichzelve onberispelijk gedragen". Dan komt de periode dat het lijkt of de overledene zelf tot de nabestaanden spreekt: "Dierbare kinderen, Uw moeder verlaat U, maar niet voor altijd, met vader ben ik nu gelukkig in de hemel". Tegenwoordig worden de teksten veelal door de familie zelf gemaakt en klinkt er wat meer persoonlijke betrokkenheid in door. Bij alle veranderingen zowel op beeld- als op tekstzijde is er een ding dat nooit verandert: "van de doden niets dan goeds". Op de dubbele prentjes van nu wordt veelal een heel uitvoerige levensbeschrijving afgedrukt, soms ook een lievelingsgedicht van de overledene. Het komt ook voor dat het gedachtenisprentje al bij de begrafenis wordt uitgereikt, meestal echter na enkele weken gelijk met de dankbetuiging. Het is nu veelal dankbetuiging en gedachtenisprentje ineen. Onder veel oudere prentjes staat als laatste onderaan de naam van de koster vermeld, meestal was hij ook de begrafenisverzorger van de parochie. Bij de eerste gedrukte exemplaren staat de naam van de drukker vermeld. Zowel op de voor- als op de achterkant wordt een zwarte rand of kader gedrukt. In de loop der jaren wordt die smaller, zwart wordt paars en nog later grijs en is nu helemaal verdwenen. Bij jonge kinderen, zo tot een jaar of twaalf, werd geen zwarte maar een blauwe rand gebruikt. Ook het plaatje is aangepast en meer kinderlijk. Onder invloed van de snelle ontkerkelijking die na 1960 op gang kwam is het in Rooms-Katholieke kringen geen algemeen gebruik meer om bidprentjes te laten drukken en komt het steeds vaker voor dat er alleen maar een bedankkaartje wordt uitgegeven. Onze voorouders en ook wij namen vroeger een kerkboek mee naar de kerk, dat bol stond van de bidprentjes. Tegenwoordig ligt er voor iedere kerkdienst een nieuw tekstboekje klaar en blijven de oude kerkboeken thuis in de la liggen. De bidprentjes maken dan ook geen deel meer uit van de dagelijkse of wekelijkse gebedspraktijk. Sommige oudere katholieken hebben nog weet van het avondgebed. Op je knieën bij een stoel voor een aantal korte of lange gebeden, daarbij dan een Onze Vader en Wees Gegroet voor de overledenen uit het kerkboek. Verzamelingen Bidprentjes zijn nu een verzamelobject geworden. Bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag zijn meer dan 1.000.000 exemplaren aanwezig. De Nederlandse genealogische Vereniging te Naarden bezit er meer dan 300.000. Dat zelfde aantal is aanwezig bij het Iconografisch Genealogisch Bureau te Achel. Bij al deze instellingen zijn ze voor onderzoek te raadplegen of te kopieren. De biografische gegevens moeten wel gecontroleerd worden, er komen - vooral bij namen - wel fouten in voor. Naast de drie genoemde grote collecties zijn er vele kleine of wat meer uitgebreide verzamelingen, meestal van lokale of regionale opzet. Iedere genealoog die vroeg of laat het resultaat van zijn onderzoek op schrift stelt en met wat illustraties verlucht, maakt dankbaar gebruik van deze prentjes - als ze aanwezig zijn - om zijn werk te verfraaien en het voor de lezer meer interessant te maken. Bestudering van de bidprentjes levert ook een aardigbeeld op op de mens tegen de dood aankijkt en welke veranderingen in dat opzicht in de loop der jaren daarin hebben plaats gehad. We kunnen emancipatie van het katholieke volksdeel hierin volgen via de zeer volgzame en gezagsgetrouwe gelovige tot de zelfstandig denkende Christen van nu, voor wie gebed en kerkbezoek niet meer in de eerste plaats de mate van gelovig zijn bepaalt. Gedenk in uwe godvruchtige ge beden de ziel van zaliger mejuff. Catharln^'de vVit, Weduwe van den^Heer Adrianas Zuurbier, geboren te Scbagen den 8sten Mei ISU, na een langdurig met christelijk geduld verdragen lijden, overleden ln het pension St. Liduina te Purnfdrènd den 19en April 1921, voorzien van de Heilige Sacramenten den 22èten d,a. v. be graven od het R. K. Kerkhof te Alkmaar.* Het is zeer zeker'dat zj) die God lief heeft door Hem langs moeilijke wegen geleid worden en hoe meer HjJ hen bemint d®8 te grooter zijn de moeiiykhoden,^-H. Teresia. Met een vol] vqrtroüweü op God is nl van hier gqschoden. ZU is zoo festurven dat aQ. aan. alle de ge» achtenis van haar dood," als een voorbeeld van geloof geduld en sterkte heeft nagelaten.* Joh. U Mach. va Mijn diirbaren klnderen ik ver laat U en ga heen van deze wereld waar ik voor U gezorgd en beproe ving geleden heb. Ik heb U allen teeder lief gehad. Blijft vereenigd onder elkander, dient God getrouw en leeft zoo, dat gp de dood niet behoeft te vreezen op welk tijdstip hJj.U ook verrassn.'V., Barmhartige Jeèus geef haar de eeuwige rust Ad. 7J. en 7qusdr. Zoot Hart van Maha weos mijn heil •y„800 dagen alL Onze Vader .Wees Gegroet Literatuur: Genealogie van stamboom tot familiegeschiedenis Prisma stamboom onderzoek De Nederlandse Leeuw 1947 Katholieke Illustratie 1935 Dit artikel is met toestemming van de auteur overgenomen uit "De Proostkoerier" het verenigingsblad van de Historische Vereniging "De Proosdij landen in de gemeente De Ronde Venen. 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1998 | | pagina 20