Over Friezen, Westfriezen en de Graaf van Holland. Voordracht ter gelegenheid van het Schager Boekenbal op 19 maart 1998 H. Lambooij Op bladzijde 47 van Heerlijk Schagen zijn wij zo driest geweest de discussie rond de mysterieuze figuur van MAGNUS nieuw leven in te blazen door tegenover de traditionele "Ridder" Magnus de patroonheilige "Sint" Magnus te plaatsen. Er zat (en zit) ons inziens namelijk iets tegenstrijdigs in de Schager geschiedenis. Enerzijds is Schagen een oeroude woonplaats met al rond het jaar 1000 een kerk of kapel die vanzelfsprekend aan een of andere heilige was toegewijd, anderzijds kennen we voor de middeleeuwse parochiekerk van rond 1450 alleen maar Christoforus als patroon, uitgerekend een patroonheilige wiens verering pas in de zeer late Middeleeuwen op gang komt. Schagen heeft de enige Christoffelkerk in de verre omtrek. Wij vroegen ons daarom af of er bij de komst van de familie Van Beijeren (1400) soms sprake is geweest van een patroonswisseling, waarbij de patroon van de familie Van Beijeren een oude -mogelijk Friese- heilige, opzij heeft geschoven. Zo'n wisseling kwam nl. vaker voor. Magnus zou dan ten gunste van Christoffel zijn verdwenen en verder hebben voortgeleefd als een wat schimmige figuur in de volksverbeelding. Als basis voor onze hypotheses stelden wij dat Magnus als patroonheilige in de Friese landen al bekend was ver vóór het jaar 1000, de bloeitijd van het koninkrijk Friesland; verder dat de naam Magnus dikwijls voorkomt in de Friese legenden die te maken hebben met de strijd tegen de Saracenen, vaak zich afspelen in de stad Rome en liefst ook rondom Karei de Grote of de paus. Magnus treedt in deze verhalen op als de vaandeldrager, de leider van de Friese legers. De koppeling van deze Magnus met Schagen leek ons tenslotte niet zo vreemd aangezien Schagen zijn sporen verdiend heeft in de Westfriese guerrilla tegen de Hollandse graaf. Maar bewijzen konden wij niets en dat kunnen wij nog steeds niet. Maar als onze veronderstellingen juist zouden blijken te zijn dan hadden we twee vliegen in één klap gevangen: Magnus had in Schagen een wat herkenbare historische achtergrond gekregen, en verder hadden we de oorsprong van de Christoffel-verering gevonden. Het enige jammere was dat de mooie verhalen rondom "Ridder" Magnus en zijn aandeel in de kruistochten, verhalen die afkomstig waren uit de Kroniek van Schagen (1710) van Dirk Burger van Schoorl, enigszins op het tweede plan waren gekomen. Maar Dirk Burger fantaseerde weieens meer. Inmiddels is Wim Klaas van Schoneveld uit Eenigenburg ervan overtuigd een aanwijzing te hebben gevonden voor het ware bestaan van Reus Magnus, of zoals hij hem in de vertaalde uitgave van het Egmondse necrologium (dodenboek) uit 1732 aantrof "Rens Magnus". De vertaling van 1732 was gebaseerd op een handschrift van Jan Gerbrandszoon van Leijden, een geschiedschrijver van rond 1500, die in kringen van historici

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1998 | | pagina 10