15
Er mag dus gerustelijk worden aangenomen, dat het vervoer der personen
en producten van de door den stoomtramweg doorsneden gemeenten naar de
marktplaatsen, spoorwegstations en waterwegen door den stoomtram zal
geschieden.
Door dit beter middel van vervoer zal men zich gaan toeleggen op de telt
van producten die tot nog toe zijn uitgesloten, omdat het transport naar
station of waterweg te veel moeijelijkheden oplevert en te kostbaar is. De
opheffing dezer bezwaren zal ook gunstig moeten werken op het ontstaan
van industrie in de genoemde streek.
De bevolking in 1880 der door den stoomtramweg, over eene lengte van
49,7 Kilometer, doorsneden gemeenten is uit de volgende tabel te zien.
Schagen
Winkel
Hoogwoud waaronder
Aartswoud
Oude Niedorp
Zwaag
Midwoud waaronder
Oostwoud
Medemblik
3200 inwoners
1788
2198
1194
1135
986
2172
Barsingerhorn
Nieuwe Niedorp
Opmeer
Spanbroek
Hoorn
Wognum
Twisk
Opperdoes
Sijbekarspel en
Benningbroek
2482 inwoners
1621
481
1554
10200
1602
841
786
1211
De tram uit Schagen
arriveert in Nieuwe
Niedorp.
Totaal
33451 inwoners
De bijlagen zijn niet
opgenomen.
Gemiddeld wonen er dus 673 menschen per Kilometer lengte van den weg
(Aangrenzende de digt bij den stoomtram gelegen gemeenten zijn hier niet
medegerekend.)
De voornaamste producten dezer gemeenten zijn volgens de
landbouwverslagen verzameld en in de Bijlage opgenomen, terwijl hieronder
volgt een overzigt van den marktaanvoer te Schagen en Hoorn in 1880, en
wel van de meest voorkomende producten, waaruit een denkbeeld van het
gewigt dezer markten kan gevormd worden.