15 Er mag dus gerustelijk worden aangenomen, dat het vervoer der personen en producten van de door den stoomtramweg doorsneden gemeenten naar de marktplaatsen, spoorwegstations en waterwegen door den stoomtram zal geschieden. Door dit beter middel van vervoer zal men zich gaan toeleggen op de telt van producten die tot nog toe zijn uitgesloten, omdat het transport naar station of waterweg te veel moeijelijkheden oplevert en te kostbaar is. De opheffing dezer bezwaren zal ook gunstig moeten werken op het ontstaan van industrie in de genoemde streek. De bevolking in 1880 der door den stoomtramweg, over eene lengte van 49,7 Kilometer, doorsneden gemeenten is uit de volgende tabel te zien. Schagen Winkel Hoogwoud waaronder Aartswoud Oude Niedorp Zwaag Midwoud waaronder Oostwoud Medemblik 3200 inwoners 1788 2198 1194 1135 986 2172 Barsingerhorn Nieuwe Niedorp Opmeer Spanbroek Hoorn Wognum Twisk Opperdoes Sijbekarspel en Benningbroek 2482 inwoners 1621 481 1554 10200 1602 841 786 1211 De tram uit Schagen arriveert in Nieuwe Niedorp. Totaal 33451 inwoners De bijlagen zijn niet opgenomen. Gemiddeld wonen er dus 673 menschen per Kilometer lengte van den weg (Aangrenzende de digt bij den stoomtram gelegen gemeenten zijn hier niet medegerekend.) De voornaamste producten dezer gemeenten zijn volgens de landbouwverslagen verzameld en in de Bijlage opgenomen, terwijl hieronder volgt een overzigt van den marktaanvoer te Schagen en Hoorn in 1880, en wel van de meest voorkomende producten, waaruit een denkbeeld van het gewigt dezer markten kan gevormd worden.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1998 | | pagina 17