De Stoomtram Schagen Bericht uit de Schager Courant van augustus 1882 14 De onderneming, die den naam zal dragen van "noord- hollandsche Stoomtramweg Maatschappij", en de strekking heeft aan een der rijkste gedeelten van Noord-Holland een beter middel van verkeer te verschaffen, heeft in de eerste plaats ten doel het aanleggen en exploiteren der volgende stoomtramlijnen: I. Van stad- en spoorwegstation Schagen, over Barsingerhorn, Winkel, Nieuwe Niedorp, Aartswoud, Hoogwoud; Opmeer naar Spanbroek en eventueel later van daar in aansluiting met eenen stoomtramweg van Alkmaar naar Hoorn en Purmerend. II. Van het spoorwegstation Noord-Scharwoude naar Oude- en Nieuwe Niedorp, in aansluiting met de lijn sub I. III. Van Hoorn naar Medemblik, langs Zwaag, Wognum, Benningbroek, Midwoud, Oostwoud, Twisk en Opperdoes. IV. Van Opmeer over Sijbecarspel naar Benningbroek, in aansluiting met de lijnen sub I en III. De gezamenlijke lengte dezer lijnen bedraagt 49,7 Kilometer. Zij zullen in verbinding staan met de Stations Schagen, Noord-Scharwoude, en later Hoorn van de Noord-Hollandsche staatsspoorwegen De streek, door dien stoomtram bediend, heeft geene andere verkeerswegen dan die waarop tot nu toe personen zich met een paard, en wagen voortbewegen, met uitzondering der volgende vaarwegen. a. Eene vaart van Barsingerhorn naar Schagen. De stoomtramweg gaat over eene lengte van 4 Kilometer langs dezen waterweg. b. Eene trekvaart van Winkel over Nieuwe Niedorp naar den ringsloot van den Heer Hugo Waard. De stoomtram brengt een uitgebreide streek en vele welvarende gemeenten met deze waterwegen in verbinding. Zonder met den stoomtramweg in concurrentie te zijn, maar in tegendeel tot voordeel ven beide, zal de stoomtramweg het geheele door hem doorsneden gebied in verbinding brengen met: a. de ringvaart van den Heer Hugo Waard, bij het Niedorper Verlaat, en daardoor indirect met het Noord-Hollandsche kanaal. b. de vaart van Opmeer en Spanbroek naar Rustenburg, waar deze plaatsen door middel der Hoornsche trekvaart in watergemeenschap met het Noord-Hollandsche kanaal zijn. c. de Zuiderzee te Hoorn en te Medemblik. Wanneer ook al dikwijls de gemeenschap te water zegevierend de mededeeling volhoudt met spoor- en stoomtram-wegen ten opzigte van het goederenvervoer, zoo heeft echter steeds, zonder uitzondering, het verkeer per spoor en stoomtram in den kortst mogelijken tijd dat van personen en goederen met paard en wagen over gewone wegen verdrongen. De vrachtkar kan nooit met den spoor- of stoomtram-weg op den duur concurreeren, wanneer de laatste geene zeer groote omwegen maakt, of de ligging der stations niet ongunstig is.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1998 | | pagina 16