- 's zomers doperwten van het land af naar de conservenfabriek van Peter
Verburg in Noord-Scharwoude. Hiervoor werden de twee kiepwagens, de
Daf en de Scania Vabis, gebruikt:
- zuurkool voor Kramers zuurkoolfabriek in Zuid Scharwoude. Dit deed hij
vanaf middenjaren 60 samen met Spaansen uit Winkel. Barsingerhorn had
de ene dag de route naar Rotterdam en de andere dag moest hij naar
Friesland, Groningen en Drenthe. Vaak werden er 20 a 30 adressen
bezocht.
Het wagenpark bestond in de jaren 60 uit 4 wagens:
1 Scania-Vabis jaren 50 met vaste bak met strobeun
1 Scania-Vabis 55 met vaste bak met opzethuif en aanhangwagen
1 Scania Vabis 56 kiepwagen met strobeun
1 DAF frontstuur kiepwagen met opzethuif.
Een deel van het onderhoud werd door hem zelf gedaan. In stille periodes
werden de wagens (chassis en laadbak) in de schuur geschuurd en
geschilderd.
In 1955; naast de Ford
Thames v.l.n.r Jan
Barsingerhorn, Niek
Hoogland en Jan Fokkema.
In 1971 werd besloten om het rustiger aan te gaan doen. Omdat er geen
opvolger was werd het grootste deel van het wagenpark van de hand gedaan.
De drie Scania Vabis vrachtwagens en de aanhangwagens werden verkocht
aan Peter van Muijen in Schagen, de combinatie Scanis Vabis 55 met
aanhanger aan Wiegersma in Middenmeer en de Scania Vabis kiepwagen aan
Hoebe in Kolhorn.
De Daf hield hij zelf om mee door te gaan. Helaas moest hij in 1972
definitief stoppen vanwege zijn gezondheid. De Daf werd verkocht aan Leo
Tas in Callantsoog en ook het woonhuis met schuur aan de Tolkerdijk werd
van de hand gedaan.
Jan Barsingerhorn en zijn echtgenote vestigden zich in een woning dichter
bij het centrum van Schagen waar zij nog steeds wonen.
Literatuur: A. Kapitein, Veemarkt in Schagen, uitgave van de auteur.
Noten:
1 Kapitein pl23
2 Voor de werking van de gasgenerator zie Kapitein p. 210-213.
7