LUTJEW MGLmii)
COÖPCRATl-EV-E ZUIV-ELPABRIÊK
«WEST - ERIESLArHD
DIRECTEUR G.F1E5
TEl.lMTEÖC.WiriKEl3
P05TREK.n;5i522
BAnkiER
COÖP ZUIVELBAMK
ALKMAAR
GERECHTIGD TOT HET
VOERENVAD DE
RIJKSCONTROLE En
KWALITEIT5M ERKEN
i
^£WlW^v
WET. GED.
lutjewinkel, 9 Januari 1939.
Den Heer Jan Barsingerhorn,
TV a r a 8 a h u 1 Z n.
i
i
i
i
TT/S
Mijnheer,
Met dank voor Uw sollicitatie
leien wij
hierbij mede, dat uit de 350 sollicitanten
j het volgende alphabetiach achttal cijt geplaatst.
Bar3injerhorn,
Vamenhuicen.
5t. Jacobi Barocuie.
St. Maartensbrug.
Co3teraeer.?r
HippolytushoefVieringen,
ot. .Vnna Parochie.
Barsingerhorn
3t. Maartensbrug.
oj joo rn j
i. H. M. Seerligs,
5. V. Hollander,
6. ïjHoogland,
7. Pr. 3. Haut3,
3. Jac. Pool,
Dnkele chauffeurs zijn read3 benoemd.
Het i3 ons nog niet mogelijk precies vast
te stellen, hoeveel chauffeurs wij nodig hebben.
Janneer U voor benoeaing in aanmerking komt,
volgt nog nader bericht.
Hoogachtend,
Toöp. Zuivelfabriek,"Ïïest-Prieslan
V Adir.
Van de 850 sollicitanten
werden er slechts twee
aangenomen.
Gedurende de oorlogsjaren kampte het bedrijf voortdurend met gebrek aan
goede motorbrandstof. De inmiddels aangeschafte Ford V8 was weliswaar
uitgerust met een gasgenerator2 maar dit was niet voldoende en veel vracht
moest met paard en wagen getransporteerd worden.
Dit transport gaf wel eens problemen. "De wagen had geen rem, stoppen
deed je door met je klomp tegen de kont van het paard te duwen", zo vertelt
Jan Barsingerhorn. Dat ging wel een mis, zoals op die dag midden in de
oorlog.
Op weg naar de melkfabriek in Lutjewinkel reed Jan door de Moerbeek. Aan
het eind van de Moerbeek bij Wateringskant lag een hoge brug die met een
aanloop genomen moest worden. Na de brug moest je direct linksaf naar de
fabriek. Op de brug aangekomen bleek Leegwater gelijktijdig van de andere
zijde te komen. Deze kon zijn stuur niet houden en dook te water. Het paard
schrok hier zo van, dat het bleef staan. De wagen draaide om en het hele
spul raakte te water.