LUTJEW MGLmii) COÖPCRATl-EV-E ZUIV-ELPABRIÊK «WEST - ERIESLArHD DIRECTEUR G.F1E5 TEl.lMTEÖC.WiriKEl3 P05TREK.n;5i522 BAnkiER COÖP ZUIVELBAMK ALKMAAR GERECHTIGD TOT HET VOERENVAD DE RIJKSCONTROLE En KWALITEIT5M ERKEN i ^£WlW^v WET. GED. lutjewinkel, 9 Januari 1939. Den Heer Jan Barsingerhorn, TV a r a 8 a h u 1 Z n. i i i i TT/S Mijnheer, Met dank voor Uw sollicitatie leien wij hierbij mede, dat uit de 350 sollicitanten j het volgende alphabetiach achttal cijt geplaatst. Bar3injerhorn, Vamenhuicen. 5t. Jacobi Barocuie. St. Maartensbrug. Co3teraeer.?r HippolytushoefVieringen, ot. .Vnna Parochie. Barsingerhorn 3t. Maartensbrug. oj joo rn j i. H. M. Seerligs, 5. V. Hollander, 6. ïjHoogland, 7. Pr. 3. Haut3, 3. Jac. Pool, Dnkele chauffeurs zijn read3 benoemd. Het i3 ons nog niet mogelijk precies vast te stellen, hoeveel chauffeurs wij nodig hebben. Janneer U voor benoeaing in aanmerking komt, volgt nog nader bericht. Hoogachtend, Toöp. Zuivelfabriek,"Ïïest-Prieslan V Adir. Van de 850 sollicitanten werden er slechts twee aangenomen. Gedurende de oorlogsjaren kampte het bedrijf voortdurend met gebrek aan goede motorbrandstof. De inmiddels aangeschafte Ford V8 was weliswaar uitgerust met een gasgenerator2 maar dit was niet voldoende en veel vracht moest met paard en wagen getransporteerd worden. Dit transport gaf wel eens problemen. "De wagen had geen rem, stoppen deed je door met je klomp tegen de kont van het paard te duwen", zo vertelt Jan Barsingerhorn. Dat ging wel een mis, zoals op die dag midden in de oorlog. Op weg naar de melkfabriek in Lutjewinkel reed Jan door de Moerbeek. Aan het eind van de Moerbeek bij Wateringskant lag een hoge brug die met een aanloop genomen moest worden. Na de brug moest je direct linksaf naar de fabriek. Op de brug aangekomen bleek Leegwater gelijktijdig van de andere zijde te komen. Deze kon zijn stuur niet houden en dook te water. Het paard schrok hier zo van, dat het bleef staan. De wagen draaide om en het hele spul raakte te water.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1997 | | pagina 6